Kan samenwerking met Amazon fitnessbedrijf Peloton van de afgrond redden?

Fitnessbedrijf Peloton heeft aangekondigd dat het zijn bekende thuisfiets en andere accessoires vanaf nu op webwinkel Amazon.com zal aanbieden. Nadat het nieuws bekend werd gemaakt, schoot de koers van de aandelen van het bedrijf de hoogte in. 

De beurskoers steeg met maar liefst 20 procent, van zo’n 11,20 naar 13,46 dollar op moment van schrijven. Toch betekent dat nog niet meteen dat het bedrijf het goed doet. In januari waren de aandelen nog drie keer zo veel waard en op het hoogtepunt in 2020 zelfs meer dan 160 dollar. Met andere woorden, de koers van Peloton is op twee jaar tijd met meer dan 90 procent gedaald.

Het bedrijf deed het bijzonder goed tijdens de COVID-pandemie. Omdat mensen tijdens de lockdowns van 2020 veelal binnen zaten en de meeste sportgelegenheden dicht waren, kochten mensen massaal de uitrusting van Peloton. Dat veranderde echter nadat de samenleving terug heropende in grote delen van de wereld, waardoor de aandelen van het bedrijf vorig jaar een stevige duik namen. 

Herstructureringen

Sindsdien heeft Peloton moeite om het hoofd boven water te houden. Het bedrijf zag zich eerder dit jaar genoodzaakt om een herstructureringsplan van 800 miljoen dollar door te voeren, nadat kosten de pan uit rezen en de verliezen maar bleven toenemen. 

Ook worstelt het met een sterk dalende groei van nieuwe leden: tijdens het tweede kwartaal van 2022 kwamen er 200.000 abonnees bij, de helft tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Eerder in augustus moest het bedrijf nog aankondigen dat het verdere besparingen moet doorvoeren. Een aantal winkels van Peloton moeten de deuren sluiten, 780 mensen verliezen hun baan en de prijs van de producten die het bedrijf aanbiedt, zullen stijgen. 

Half miljoen zoekopdrachten

Peloton hoopt nu door een aantal producten op Amazon aan te bieden, waaronder de originele fiets en AI-camera Peloton Guide, om die verliezen te recupereren. Kevin Cornils, operationeel directeur van het bedrijf, zei aan CNN dat er nu al elke maand een half miljoen zoekopdrachten naar Pelotons producten zijn op Amazon, ondanks het feit dat die nog niet beschikbaar waren op de site.

“Post-COVID blijft de retailomgeving – online en in winkels – zich ontwikkelen, en dat is iets dat we beter proberen te begrijpen om ervoor te zorgen dat de Peloton van de toekomst daar op de juiste manier op is afgestemd”, vertelde Cornils aan CNN. “We willen het zo makkelijk mogelijk maken om een Peloton te krijgen.”

Het is de eerste keer dat het bedrijf samenwerkt met een andere retailer om zijn producten te verkopen. Hoewel het tot nu toe enkel om Amazon gaat, sluit Cornils niet uit dat Peloton in de toekomst ook met andere handelaars zou kunnen samenwerken. Voorlopig zullen de producten enkel in de VS via Amazon besteld kunnen worden.

(evb)

Meer