Pearle-moeder moet Belgische winkels verkopen voor overname

De Frans-Italiaanse brillen- en lenzenmaker EssilorLuxottica, bekend van onder meer zonnebrillenmerk Ray-Ban, mag het Nederlandse optiekconcern GrandVision overnemen. Dat is het moederbedrijf van onder meer de Pearle-brillenwinkels. De Europese Commissie koppelde wel voorwaarden aan de overname: zo moeten onder meer de 35 GrandOptical-winkels in België verkocht worden, zo maakte ze dinsdag bekend.

Koper EssilorLuxottica had zelf aan de Europese Commissie voorgesteld om in verschillende landen winkels van de hand te doen voor de goedkeuring van de deal. In Nederland zullen 142 winkels van de keten Eye Wish verkocht worden samen met de merknaam. Ook in Italië worden winkels afgestoten, en in België “zullen de keten GrandOptical en de 35 winkels ervan verkocht worden, maar zonder de merknaam”, aldus de Europese Commissie in een persbericht. “De overnemer zal een licentie krijgen en deze winkels kunnen rebranden onder een merknaam van eigen keuze.”

De Europese Commissie was bezorgd dat het na de overname voor concurrerende opticiens moeilijker zou kunnen worden toegang te krijgen tot de brillen en monturen van EssilorLuxottica, zoals Ray-Ban en Oakley. Hierdoor dreigden consumenten minder keuze te krijgen en hogere prijzen te moeten betalen. Maar door de voorgestelde maatregelen zijn die concurrentiebezwaren weggenomen. Over de deal is wel al lange tijd veel gesteggel, waardoor nog niet zeker is hoe het hele fusieproces precies zal aflopen. Sinds EssilorLuxottica in de zomer van 2019 zo’n 7,3 miljard euro neertelde voor GrandVision, zijn de verhoudingen tussen de twee ondernemingen aanzienlijk bekoeld. EssilorLuxottica ontstond zelf een aantal jaar terug uit een fusie tussen het Franse Essilor met het Italiaanse Luxottica. Het concern heeft wereldwijd meer dan 9.100 winkels. GrandVision exploiteert ruim 7.000 winkels in meer dan veertig landen.

Meer