PayPal, Netflix en Meta zien keerzijde van het “netwerkeffect”: lage groei doet beurskoers kelderen

Er is een opmerkelijke parallel te trekken tussen de recente beursavonturen van Meta (ex-Facebook), Netflix en betaalbedrijf PayPal. Ze bekomen elk maar moeilijk van hun recente klap op de beurs. Beleggers dumpen die welbekende Amerikaanse bedrijven niet omdat hun business achteruitboert, maar omdat ze niet meer die ledengroei van de topdagen laten zien.

Wie zich bij de jaarwisseling waagde aan een belegging in aandelen van Netflix, Meta of PayPal – uitgesproken winnaars van de corona-lockdowns – heeft het zich wellicht al beklaagd. De drie techbedrijven zijn sindsdien elk zowat een derde van hun beurswaarde kwijtgespeeld. Dat heeft vooral te maken met de enorme klap die de drie te verwerken kregen na de publicatie van hun respectieve jaarcijfers.

De rode draad is dat de bedrijven opvallend voorzichtig waren over hun groeivooruitzichten. Zwaargewicht Meta moest erkennen dat Facebook en Instagram almaar meer last hebben van hun jeugdige concurrent TikTok, Netflix voelt de hete adem van andere streamingdiensten en PayPal erkende dat de hoogdagen van de coronapandemie voorbij zijn.

Netflix

  • Beursevolutie sinds jaarbegin: -33 procent
  • Tragere groei: het bedrijf verwacht “slechts” 1,1 procent bijkomende abonnees in het huidige eerste kwartaal, om tot 227,5 miljoen abonnees te komen

Meta

  • Beursevolutie sinds jaarbegin: -33 procent
  • Tragere groei: het aantal maandelijkse Facebook-gebruikers (MAUs) groeit nauwelijks nog, tot 2,912 miljard gebruikers. Het aantal dagelijkse gebruikers (DAUs) laat een piepkleine daling zien: van 1,930 miljard naar 1,929 miljard.

PayPal

  • Beursevolutie sinds jaarbegin: -36 procent
  • Tragere groei: PayPal verwacht dit jaar 15 à 20 miljoen bijkomende klanten, tegenover 49 miljoen nieuwkomers over heel 2021. Het betaalbedrijf telt momenteel 426 miljoen gebruikers.
bron: PayPal

“Vrees voor omgekeerd netwerkeffect”

Bram Vanhevel, financieel analist bij het beurshuis Leleux, wijst erop dat de drie techspelers de voorbije jaren konden profiteren van het zogeheten “netwerkeffect”.

“PayPal heeft zowel consumenten als handelaren als klant en dat brengt een bepaalde dynamiek op
gang: hoe meer handelaren zich aansluiten, des te interessanter het voor consumenten wordt om een PayPal-rekening te openen, en hoe meer consumenten een rekening openen des te meer handelaren
PayPal-klant willen worden.”

Gelijkaardige zelfvoedende spiralen stuwden Facebook en Netflix. “Hoe meer mensen zich op het sociale netwerk bevinden, des te interessanter het voor anderen wordt om ook lid te worden”, schrijft Vanhevel. En hoe meer betalende kijkers bij Netflix, hoe meer financiële ruimte het bedrijf heeft om in aantrekkelijke series en films te investeren, die op hun beurt weer nieuwe kijkers aantrekken.

Dat verklaart waarom beleggers zo gevoelig zijn voor de groei van het aantal gebruikers. De koersdalingen voor PayPal, Meta en Netflix geven aan dat sommigen denken dat het netwerkeffect stilaan uitgewerkt is, of erger nog, kan uitmonden in een negatieve spiraal mocht het aantal gebruikers in een verdere toekomst afnemen.

Amazon

Gaat die logica van “te trage groei” altijd op? Nee, zo blijkt uit de forse koersklim van e-commercegigant Amazon na zijn jaarcijfers. Peter Garnry, hoofd beleggingsstrategie bij Saxo Bank, begrijpt dat beleggersoptimisme niet zo goed.

“Amazon staat voor zijn laagste groei in twintig jaar”, zo leidt hij af uit de jaarcijfers. Het bedrijf verwacht in het eerste kwartaal tussen 112 en 117 miljard dollar omzet uit te komen, wat sowieso lager is dat wat analisten vooraf ingeschat hadden. “Als Amazon het midden van zijn omzetprognose voor het eerste kwartaal bereikt, zal zich dat vertalen in een omzetgroei van 5,5 procent, wat het laagste groeipercentage zal zijn sinds het derde kwartaal van 2001”, rekent hij voor.

In tegenstelling tot Meta, PayPal en Netflix, wordt Amazon dus niet afgestraft voor zijn voorzichtige groeivooruitzichten. “Vreemd”, vindt Garnry. Of hoe zelfs ervaren beurswatchers zich achter de oren moeten krabben over de grillen van de beleggerskudde.

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20