We weten dat Nissan een van de eerste constructeurs was die de stap zette naar elektrificatie, met de Leaf die in 2010 op de markt kwam. Helaas heeft het Japanse merk die pioniersrol niet echt weten vast te houden. Technisch werd de berline snel bijgehaald door de concurrentie en ook de verkoopcijfers gingen jaar na jaar achteruit.
In 2021 probeerde Nissan het tij te keren met de elektrische SUV Ariya. Die is gebaseerd op het modulaire CMF-EV-platform van de Renault-Nissan-alliantie, dat ook gebruikt wordt voor de Renault Scenic. Maar hij kreeg meteen af te rekenen met felle concurrentie van goedkopere modellen. Door zijn hoge prijs kreeg de Ariya, met twee motoren en vierwielaandrijving, nooit echt voet aan de grond. Misschien is dat wel de reden waarom Nissan hem al zo snel een facelift geeft, ondanks zijn relatief korte carrière.
Meer karakter
Hoewel de vernieuwde versie pas officieel debuteert op de komende Japan Mobility Show, die op 29 oktober de deuren opent in Tokio, deelt Nissan al enkele foto’s. Op het eerste gezicht lijkt het design sterk op dat van de nieuwe Leaf, met dezelfde designtaal. Zo zie je boemerangvormige koplampen die via een ledstrip verbonden zijn.
De grille is gladder gemaakt, wat de Ariya een nieuw karakter geeft. Hij oogt moderner en dynamischer. Die indruk wordt versterkt door de hertekende bumpers die nu wat meer rond het koetswerk lopen. Het Nissan-logo in het midden is voortaan verlicht en op de foto’s zien we ook een nieuwe groenblauwe kleur. Ook de velgen kregen een nieuw ontwerp.
V2L
Het interieurdesign is voorlopig nog niet onthuld. Wel weten we dat de Ariya een nieuw infotainmentsysteem krijgt dat draait op Google en een hele reeks geconnecteerde diensten biedt, net zoals bij Renault al het geval is. Er is ook een spraakfunctie voorzien die volgens Nissan zeer doeltreffend is.
Een belangrijke nieuwigheid is de Vehicle-to-Load-functie (V2L), waarmee je via de batterij externe elektrische toestellen van stroom kunt voorzien. Die functie zie je steeds vaker bij elektrische auto’s en het was een opvallend gemis bij de Ariya tot nu toe.
Mechanische nieuwigheden?
Op mechanisch vlak is nog niet duidelijk of er aanpassingen komen, behalve dan nieuwe afstellingen van de ophanging. Tot nu toe was de Ariya verkrijgbaar met een batterij van 63 of 87 kWh, goed voor een maximaal rijbereik van 536 km. Nu hij een opgefrist uiterlijk krijgt, is het mogelijk dat de vernieuwde versie een iets groter rijbereik biedt. Maar om dat te weten, moeten we nog enkele weken geduld hebben tot de opening van de Japan Mobility Show.

