De naam ELF is een afkorting van het Duitse ‘Experimental-Lade-Fahrzeug’, wat zoveel betekent als ‘experimenteel laadvoertuig’. Dit opvallend beschilderde Mercedes-busje is in werkelijkheid een rijdend laboratorium om nieuwe laadtechnologieën uit te testen: van ultrasnel tot bidirectioneel, via zonnepanelen, inductieve of geleidende systemen. Alles komt aan bod.
De Mercedes ELF is uitgerust met een MCS-connector (Megawatt Charging System) en een meer klassieke CCS-stekker, waarmee een laadvermogen van… 900 kW mogelijk is. Tal van situaties worden gesimuleerd om het materiaal te testen dat binnenkort verschijnt op productievoertuigen van Mercedes. Een andere toepassing is het concept van de Mercedes-AMG GT XX: een extreem krachtige auto die tot 400 km rijbereik kan bijladen in amper 5 minuten, zodra hij aan een geschikte laadpaal hangt.
Om die prestatie mogelijk te maken, werkte het merk met de ster samen met Alpitronic, de Europese marktleider in snelladers. Samen ontwikkelden ze een prototype van een krachtige laadpaal. Voor het eerst kan die stroomsterktes tot 1.000 ampère doorgeven via een CCS-kabel. Dat is dubbel zoveel als voordien. Hoe dat kan? Door een MCS-laadstation te gebruiken dat oorspronkelijk bedoeld was voor vrachtwagens, maar waarbij de originele kabel werd vervangen door een CCS-kabel. De koeling van de stekker en kabel bleef behouden, waardoor het uitgangsvermogen verhoogd kon worden. Dit laadsysteem werd niet apart ontwikkeld, maar gelijktijdig met het voertuig.
Energie teruggeven
Met de ELF wil Mercedes-Benz ook het potentieel verkennen van bidirectioneel laden, waarbij een auto niet alleen stroom opneemt, maar ook kan teruggeven: aan een woning (Vehicle-to-Home, V2H), aan het elektriciteitsnet (Vehicle-to-Grid, V2G) of rechtstreeks aan toestellen (Vehicle-to-Load, V2L).
Zo kunnen elektrische voertuigen een integraal onderdeel vormen van het energiesysteem, met voordelen zoals zelfvoorziening en een noodstroomvoorziening. Een typische hoogspanningsbatterij van Mercedes-Benz met een capaciteit van 70 tot 100 kWh kan een gemiddeld gezin twee tot vier dagen van stroom voorzien (V2H), ideaal bij een stroompanne of als aanvulling op zonnepanelen.
Dankzij bidirectioneel laden (Vehicle-to-Grid, V2G) kunnen voertuigen ook overtollige energie van wind- en zonneparken opslaan en die op het juiste moment terug in het net injecteren. Dat opent nieuwe perspectieven op het vlak van netstabiliteit, leveringszekerheid en een betere benutting van hernieuwbare energiebronnen.
Meer comfort
Mercedes werkt aan nieuwe oplossingen om het leven van bestuurders van elektrische auto’s gemakkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan inductieladen met een vermogen van 11 kW, vergelijkbaar met dat van een klassieke wallbox, of aan geleidende laadtechnologie via platen in de grond die automatisch een laadsessie kunnen starten of de automatische parkeerhulp activeren. Tot slot test de ELF ook volautomatische laadsystemen waarbij het hele laadproces verloopt zonder enige menselijke tussenkomst. Nog even geduld: de technische oplossingen die Mercedes hier uitprobeert, zullen later hun weg vinden naar de elektrische productiemodellen van morgen.

