Aan de basis ligt een Rolls-Royce Corniche Coupé uit 1981, die al meer dan veertig jaar in handen is van dezelfde Nederlandse familie. Liefkozend werd hij ‘Henry’ genoemd door zijn eigenaars, maar de fraaie Brit begint duidelijk de tand des tijds te voelen en is toe aan een volledige restauratie. De carrosserie heeft dringend zorg nodig, want roest heeft zich op meerdere plaatsen genesteld.
In plaats van de Corniche gewoon naar een gespecialiseerd atelier te brengen voor een klassieke opknapbeurt, kiezen de eigenaars voor een heel ander pad. Ze kloppen aan bij de Nederlandse ontwerper Niels van Roij voor een bijzonder project. Wie regelmatig Autoclassic.be leest, kent zijn naam: we hadden het al vaker over zijn creaties, meestal restomods of luxewagens die hij ombouwt tot shooting brake.
Grote uitdagingen
Precies dat type koetswerk kiezen de eigenaars van de Rolls-Royce: een shooting brake. Het ontwerpteam van Van Roij tekent eerst alles digitaal uit, met als doel een lijnenspel te creëren dat perfect aansluit bij de geest van de jaren zestig, waarin deze auto oorspronkelijk werd ontworpen. Het resultaat moet zó vanzelfsprekend aanvoelen dat je zou denken dat hij destijds al zo uit de fabriek is gekomen.
De eigenaars zijn meteen gecharmeerd door het voorgestelde project en stellen Van Roij enkele behoorlijk ongewone eisen. Beiden doen aan triatlon en vragen dat de auto een systeem krijgt om hun fietsen in op te bergen, geïntegreerd in de carrosserie. Maar dat is nog niet alles: ze nemen ook vaak deel aan historische rally’s en willen dat de rugleuning van de achterzetels volledig plat kan, zodat de kofferruimte een vlakke laadvloer vormt. Ideaal om zoveel mogelijk spullen mee te nemen.
Alleen: precies op die plek zit bij de Corniche Coupé een grote brandstoftank. Geen probleem voor Van Roij en zijn team: ze sneden een groot gat in de vloer, ontwikkelen een specifiek achterchassis en ontwerpen een nieuwe brandstoftank, zodat ze een elektrisch uitschuifbare fietsendrager kunnen inbouwen, naadloos verwerkt in de achterbumper.
Ongelooflijk vakwerk
Het zal je niet verbazen: het ontwerp en de bouw van deze auto vergden enorm veel tijd en overlegmomenten met de eigenaars. Uiteindelijk kostte de transformatie van ‘Henry’, die logischerwijs werd omgedoopt tot ‘Henry II’ met de persoonlijke toets van Van Roij, niet minder dan 7.000 uur werk en een budget dat zonder twijfel alle verbeelding tart.
Om van de coupé een shooting brake te maken, hebben de koetswerkbouwers de wagen bijna doormidden gezaagd, net achter de B-stijlen. De aflopende daklijn werd volledig met de hand gevormd, net als de C-stijlen, die werden vastgelast aan de originele achtervleugels. Zelfs de kofferklep is een volledig uniek stuk, ontworpen en gemaakt door vaklui van het hoogste niveau.
Ook het interieur werd volledig onder handen genomen: nieuwe houtinleg, overvloedig gebruik van leder en enkele stijlvolle accenten in tweed. Verder werd er een Brantz tripmaster geïntegreerd, net als een schoonmaakset voor de fietsen, spiegels achterin en een op maat gemaakte bagageset. Eén ding is zeker: deze Rolls-Royce shooting brake is geen doorsnee gezinsbreak...

