Enkele dagen voor de Japan Mobility Show in Tokio van start gaat, beginnen de Japanse constructeurs hun concept cars te onthullen die daar te zien zullen zijn. Na Suzuki is het nu de beurt aan Toyota om het doek te lichten van zijn Corolla Concept, een prototype dat een eerste glimp biedt van de dertiende generatie van dit succesmodel, dat voor het eerst verscheen… in 1966.
De Japanse wagen breekt met het verleden dankzij een futuristische stijl, met scherpe lijnen op meerdere delen van de carrosserie. De bumpers ogen vrij agressief, een grote lichtsignatuur loopt over de volledige voorkant en de enorme voorruit loopt zelfs deels over in het dak. De A-stijlen staan zeer schuin. De klassieke grille is verdwenen en wordt vervangen door een luchtinlaat die de motor koelt.
De flanken zijn complex vormgegeven, de zijruiten hebben een uitgesproken vorm en de velgen zijn fors. Onderaan de achterklep (de concept heeft een vijfdeurs carrosserie) loopt een grote lichtlijn met pixel-effect en de achterbumper bevat een grote, glanzend zwarte trapeziumvormige zone waarin de nummerplaat zit. Er is ook een spoiler in de vorm van een eendenstaart.
Elektrificatie op komst
De aanwezigheid van een laadpoort op de linker voorvleugel doet vermoeden dat de volgende Corolla volop inzet op elektrificatie. Voorlopig heeft Toyota nog geen enkele informatie gegeven over de aandrijving van de toekomstige berline. Er is dus niets dat bevestigt of het om een volledig elektrische versie of een plug-inhybride zal gaan. De nieuwe Lexus ES biedt bijvoorbeeld de keuze tussen elektrificatie en hybridisatie.
Toyota liet onlangs weten dat er binnenkort een zeer compacte viercilindermotor zal verschijnen in sommige modellen van het merk. Mogelijk krijgt die ook een plek onder de motorkap van de toekomstige Corolla.
Nog meer nieuwigheden
De Toyota Corolla Concept is niet de enige nieuwigheid die de Toyota-groep heeft onthuld. Lexus toonde op zijn beurt beelden van een opvallende concept car die gebaseerd is op de minivan LM, een model dat niet verkocht wordt in Europa. Voor Tokio krijgt dit hyperluxueuze kantoor-op-wielen maar liefst zes wielen. Het lijkt erop dat deze monovolume definitief de LS berline vervangt, die 36 jaar geleden gelanceerd werd. Als eerbetoon krijgt hij dan ook de naam LS Minivan Concept.
De Toyota Century-reeks is buiten Japan nauwelijks bekend, maar geldt als een uithangbord van Toyota’s vakmanschap op het vlak van extreem verfijnde luxewagens. Drie generaties lang was de Century dé auto bij uitstek voor Japanse bedrijfsleiders. Onlangs veranderde hij in een grote SUV met technologie waar menig Europese premiumconstructeur jaloers op mag zijn. Op de Japan Mobility Show presenteert Toyota een concept car van een Century coupé. Die is op meerdere vlakken bijzonder: hij heeft schuifdeuren aan de zijkant en geen achterruit. En dat is nog niet alles: vanaf 29 oktober toont het merk mogelijk nog meer prototypes op zijn stand.

