1. Volkswagen Golf II GTI (1985-1992)
Iets loggere looks en minder gewild dan de eerste Golf GTI, maar de Golf II GTI is hét koopje van het moment. Terwijl een Golf I GTI gemakkelijk meer dan 17.000 euro kost, betaal je voor de tweede generatie vaak maar de helft. Toegegeven, hij voelt achter het stuur wat minder vinnig aan, maar moet je echt het allerlaatste uit je oldtimer persen? De 1.8 benzinemotor met 112 pk is soepel in gebruik. Wil je iets meer pit? Dan is er de zestienkleppenversie met 136 pk. Iets duurder, maar ook exclusiever.
2. Porsche 924 (1976-1988)
De Porsches met motor voorin winnen stilaan opnieuw terrein op de klassiekermarkt. Ons budget is dus wat krap voor een mooie 944, tenzij je kiest voor een exemplaar met automaat en/of een hoge kilometerstand. Onze alternatieve oplossing? Zijn voorganger, de 924. Het budget is misschien nét te beperkt voor een mooie 924S, met de 100% Porsche-motor van de 944, maar van de 924 kun je toch een zeer mooi exemplaar op de kop tikken dat prima rijdt.
3. Renault Espace (1984-1991)
De eerste Renault Espace heeft een lange en moeizame woestijntocht achter de rug, zoveel is zeker. Toch heeft hij heel wat troeven, te beginnen met zijn historische waard. Het is dan wel niet de eerste monovolume ter wereld (die eer gaat naar Chrysler), maar hij was wél een pionier, met zijn carrosserie in composietmaterialen en een design dat je meteen herkent. Je vindt hem zelden te koop, vooral in goede staat. Een Espace 1 in degelijke rijdende conditie kost zo’n 5.000 euro en dat is een buitenkans.
4. Fiat Panda 4x4 (1983-2003)
Een ster van de jaren tachtig, die Fiat Panda? Absoluut. In de geschiedenis van Fiat verdient de Panda een plek op het hoogste schavot: getekend door Giugiaro op een dag vol inspiratie, combineert hij elegantie met slimme, budgetvriendelijke oplossingen. Het werd een gigantisch succes, met een productie die liep van 1980 tot… 2003. Met ons budget kunnen we mikken op het neusje van de zalm: de 4x4-versie die in 1983 gelanceerd werd. Eens van het asfalt en dankzij zijn lichte gewicht, kon die versie de strijd aan met veel zwaardere, echte terreinwagens. Een topper, al is hij jammer genoeg niet immuun voor roest.
5. Ford Escort XR3/XR3i (1980-1990)
Voor een budget dat ruim onder dat van de Volkswagen Golf GTI ligt, stellen we je graag de Ford Escort XR3 voor, een sportieve variant die beschikbaar was op zowel de derde als vierde generatie van het model. Toegegeven, zijn onderstel (met voorwielaandrijving sinds 1980) is lang niet zo scherp als dat van een Focus, maar toch blijft dit een echte ster uit de jaren tachtig. Het interieur is sfeervol, de motor is soepel en gretig (van 96 tot 110 pk voor de laatste injectieversies) en de betrouwbaarheid is uitstekend. En waarom geen cabrio overwegen? De opvallende rolbeugel wordt vandaag vooral gezien als een vintage detail… en het past nog altijd binnen ons budget.
6. Peugeot 205 XS et GT (1983-1994)
De 205? Dat is dé ster van de jaren tachtig! Maar laat ons eerlijk zijn: het budget is te krap voor een mooie GTI, een vurige Rallye of een schitterende Roland Garros cabrio. Geen nood, er zijn nog de XS- en GT-versies, waarin de 1.4 motor het speelse onderstel perfect benut. Met hun 80 (of 85) pk zijn ze verrassend levendig en leveren ze volgens ons 75% van het rijplezier van een GTI, voor de helft van de prijs! Een goed verstaander…
7. Mercedes 190 (1982-1993)
De jaren tachtig bespreken zonder een Duitse berline te vermelden? Onmogelijk. Nu de BMW 3 Reeks stilaan onbetaalbaar wordt, richt je je beter op zijn rechtstreekse – en al even legendarische – concurrent: de Mercedes 190. Die werd gebouwd met de typische Duitse ernst en technische precisie, en staat bekend om zijn uitstekende betrouwbaarheid, tenminste als hij goed onderhouden werd… en dat is helaas niet altijd het geval. De Cosworth-versie met 16 kleppen ligt ver buiten ons budget, maar de uitvoeringen met meer dan 100 pk zijn vandaag ruimschoots krachtig genoeg voor het verkeer.

