Op een ochtend in oktober heerst er een ongewoon stille sfeer in de Volvo-fabriek van Torslanda, in Zweden. In de montagehal glijdt de laatste Volvo V90, zwart en elegant, zachtjes richting het einde van zijn traject op de assemblagelijn. Hij wordt niet aan een klant geleverd of ingeschreven: hij is bestemd voor de Volvo Heritage Collection, in World of Volvo in Göteborg, een museum gewijd aan het Zweedse merk.
Het verdwijnen van de V90 betekent een keerpunt voor Volvo. Dit model werd geproduceerd sinds 2016. Hij werd ontworpen op het SPA-platform, dat hij deelt met de S90 en de XC90, en was de waardige erfgenaam van vele breakmodellen die het merk sinds de jaren vijftig succesvol maakten. Denk maar aan de onverwoestbare 240 break, dé ultieme vakantieauto bij uitstek.
De wind is gekeerd
Doorheen de jaren werd de wagen gemoderniseerd: nieuwe hybride aandrijflijnen, software-updates en steeds luxueuzere afwerkingen. Dankzij zijn enorme koffer was hij geliefd bij een uitgesproken gezinsgericht publiek dat zijn discrete comfort en prestaties wist te waarderen.
Maar de wind is gekeerd en SUV’s hebben alles op hun weg verpletterd. De Volvo-break raakte uit de mode. Met teruglopende verkoopcijfers hield de V90 het nog enkele jaren vol, tot Volvo hem uiteindelijk uit het gamma schrapte omwille van de lage winstgevendheid. Volvo wil nu volop inzetten op een sterk geëlektrificeerd aanbod. Het model S90 is al van de markt verdwenen en maakt plaats voor de ES90, een elektrische vijfdeursberline die het segment moet overnemen.
Verwaarloosbare verkoopcijfers
Behalve de ES90 bestaat het huidige gamma van Volvo alleen nog uit cross-overs en SUV’s, van de EX30 tot de veelbesproken EX90, via de EC40. Voor een kleine minderheid van de klanten van het Chinees-Zweedse merk heeft Volvo zijn ziel verkocht door beetje bij beetje de breaks los te laten. Bij het management van Volvo klinkt het dat de klanten zelf de keuze gemaakt hebben.
Feit is dat er dit jaar nog geen 7.000 exemplaren van de V90 werden verkocht, wat neerkomt op amper iets meer dan één procent van de wereldwijde verkoop van het merk, zo goed als verwaarloosbaar dus. In sommige landen is de V60, de compactere break van Volvo, wel nog te koop, maar ook voor dat model ziet de toekomst er somber uit. Zijn dagen lijken geteld.
Wat opvalt, is dat breaks bij andere merken wél nog goed verkopen. Denk maar aan Mercedes, Audi en BMW, voor wie dit koetswerktype essentieel blijft door de aanhoudende vraag. De Volvo V90 kon zijn leeftijd, zelfs met een facelift, nog moeilijk verbergen en had geen krachtige topversies in de catalogus. De Duitse concurrentie heeft die wel, met extra pittige uitvoeringen zoals de AMG, RS6 en M5. Dat verklaart misschien waarom Volvo zijn grote break laat verdwijnen.

