Enkele weken geleden werd hij al aangekondigd, maar nu is de Capricorn 01 Zagato officieel voorgesteld op de Zoute Grand Prix. De supercar is het werk van een Duits ingenieursbureau dat gespecialiseerd is in de productie van ultralichte koolstofonderdelen voor grote automerken. Dit eerste eigen project mag gezien worden.
Voor het design sloeg Capricorn de handen ineen met Zagato, dat instond voor de lijnen van de 01. De Italiaanse designstudio tekende een elegante en gespierde sportwagen, uiteraard met de typische dubbele bult op het dak die haast al hun creaties siert. Het geheel oogt vloeiend en modern, maar brengt ook een vleugje retro dankzij elementen zoals de vlinderdeuren en ronde spatborden.
De carrosserie van de Capricorn 01 Zagato is volledig uit koolstofvezel opgebouwd, net als de cockpitstructuur. Dat zorgt voor een bijzonder stijve basis. Met een leeggewicht van 1.200 kg is hij vrij licht voor een supercar. Er werd ook gedacht aan praktische details, zoals een kofferruimte van 110 liter voorin.
Ouderwets
De Capricorn heeft een centraal achterin geplaatste V8-motor van Ford, met een cilinderinhoud van 5,2 liter. Hij kreeg een gesmede krukas, drijfstangen en zuigers, én een compressor. In deze configuratie levert hij een indrukwekkend vermogen van 900 pk en 1.000 Nm koppel. Dat volstaat om in minder dan drie seconden naar 100 km/u te sprinten, en een topsnelheid van 360 km/u te halen.
Het opvallendst is misschien nog dat deze krachtbron gekoppeld is aan een eenvoudige handgeschakelde vijfversnellingsbak. Zo’n ouderwetse transmissie zie je bijna nooit meer bij supercars, maar de makers kozen er bewust voor: ze wilden een wagen creëren die aanvoelt zoals vroeger, met pure mechanische sensaties.
Dat verklaart waarom de Capricorn 01 Zagato geen digitaal instrumentarium of schermen heeft. Hier is alles bewust oldschool, zoals de zetels die vast gemonteerd zijn op het chassis. In plaats daarvan zijn het de pedalen die in de diepte verstelbaar zijn, en ook de versnellingspook schuift mee, afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder. De enige toegeving aan de moderne tijd is een klein schermpje voor de achteruitrijcamera en dat is geen overbodige luxe.
Verdeeld door Louyet
Standaard is de Capricorn 01 Zagato uitgerust met carbon-keramische remschijven en remklauwen met zes zuigers. Ook het ABS-systeem werd speciaal voor deze auto ontwikkeld en is instelbaar naargelang de rijomstandigheden.
Om een zo puur mogelijk stuurgevoel te garanderen, werd gekozen voor een stuurinrichting waarvan de bekrachtiging alleen actief is bij lage snelheden. Handig bij manoeuvres en tijdens het rijden krijg je een ongefilterd stuurgevoel. Via een draaiknop op het stuur kies je uit drie rijmodi: Comfort, Sport en Track.
Er worden slechts 19 stuks van de Capricorn 01 Zagato gebouwd. Elk exemplaar krijgt een prijskaartje van 2,95 miljoen euro exclusief btw. De distributie is in handen van de Belgische Louyet-groep, bekend van luxemerken als Rolls-Royce en Bentley, en eigenaar van verschillende BMW-concessies in het land.

