Op dinsdag 7 en woensdag 8 oktober 2025 moeten Belgische bestuurders extra opletten. De federale politie, ondersteund door de lokale politiediensten, voert 48 uur lang een nationale actie tegen afleiding achter het stuur. Die campagnes, twee keer per jaar georganiseerd, moeten het aantal ongevallen door onoplettendheid terugdringen, een fenomeen dat almaar toeneemt.
Volgens de politie speelt afleiding een rol in 5 tot 25% van de verkeersongevallen. Een van de belangrijkste oorzaken is uiteraard het gebruik van de mobiele telefoon. Bellen tijdens het rijden verdrievoudigt het risico op een ongeval. Ondanks sensibiliseringscampagnes blijven veel automobilisten hun smartphone bedienen in het verkeer, onder meer om berichten te sturen of apps te gebruiken, en soms zelfs om video’s te bekijken.
Zichtbare en discrete controles
De actie van 7 en 8 oktober combineert verschillende aanpakken. Statische patrouilles controleren bestuurders op de grote verkeersassen, terwijl mobiele teams discreter te werk gaan. Doel: afgeleide bestuurders op heterdaad betrappen, of ze nu stilstaan aan een rood licht of in beweging zijn.
De politie herinnert eraan dat telefoneren zonder handsfree-systeem strikt verboden is. De wet bestraft die inbreuk zwaar: het is gevaarlijk rijgedrag en leidt tot een boete van de derde graad, of zelfs tot een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor 15 dagen in sommige gewesten of gemeenten. De controles richten zich ook op andere bronnen van afleiding: een gps bedienen tijdens het rijden, verkeerd gebruik van ingebouwde schermen of voorwerpen die de aandacht van de bestuurder afleiden. De regels voor het gebruik van elektronische toestellen in de auto zijn strikt vastgelegd.
Meer middelen
De repressie staat nog maar aan het begin en zal de komende jaren verder worden opgevoerd. De federale politie wil stap voor stap ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition) inzetten die automatisch voertuigen en hun bestuurders kunnen identificeren. Die systemen worden al gebruikt om de technische keuring of een gebrek aan verzekering te controleren en zullen binnenkort ook gevaarlijk gedrag opsporen, waaronder gsm-gebruik achter het stuur. Een brede uitrol wordt binnen enkele maanden verwacht, zodra de overheid de nodige tijd en middelen vindt.

