Horse Powertrain is een joint venture van Renault en Geely, met deelname van oliemaatschappij Aramco. Het bedrijf heeft 19.000 mensen in dienst in zeventien fabrieken en vijf ontwikkelingscentra en levert al aandrijflijnen aan grote merken als Volvo, Nissan, Mitsubishi en Proton. Onlangs heeft Horse Powertrain een reeks innovaties gepresenteerd, waaronder een motor ter grootte van een handbagagekoffer die op verschillende brandstoffen kan werken en bedoeld is als range extender. En zonder dat het opvalt, zou deze techniek wel eens een mijlpaal kunnen zijn.
De C15 is een 1,5 liter-viercilinder die in een ruimte van slechts 48 x 49 x 25 cm past — compact genoeg om in een flinke handbagagekoffer te verdwijnen. Toch bevat hij alles: generator, omvormer, koelsysteem én uitlaat. Dankzij zijn modulaire ontwerp kan hij horizontaal, verticaal of schuin worden ingebouwd, afhankelijk van het voertuig. De motor levert 94 pk in de atmosferische versie en tot 161 pk met turbo, waardoor hij zowel stadsauto’s als lichte bedrijfswagens aandrijft. Wereldwijde ambities heeft hij ook: de C15 draait op benzine, ethanol, methanol of synthetische brandstoffen, een belangrijke troef in markten waar brandstofalternatieven sterk verschillen. Bovendien voldoet hij al aan de Euro 7-norm, vermoedelijk de laatste emissiestandaard van het verbrandingsmotortijdperk, als Europa tenminste zijn koers aanhoudt.
Tekortkomingen van elektrische auto's verhelpen?
Deze motor is een echt staaltje vernuft: dankzij zijn compacte formaat kunnen fabrikanten hun elektrische modellen eenvoudig ombouwen tot plug-inhybrides, zonder ingrijpende technische aanpassingen. Dat maakt de oplossing niet alleen slim, maar ook kostenefficiënt. Volgens Matias Giannini, CEO van Horse Powertrain, groeit het segment van elektrische voertuigen met grotere actieradius (EREV) razendsnel in veel markten. Deze range extender biedt dan ook een concreet antwoord op de uitdagingen van de overstap naar volledig elektrisch rijden, vooral op het vlak van actieradius.
Ook waterstof
De C15 is echter niet de enige innovatie van Horse. Het bedrijf ontwikkelde ook een waterstofmotor op basis van een 2 liter-dieselblok. Deze levert 121 pk en 300 Nm koppel, voldoet aan de Euro 7-normen en stoot minder dan 1 g/km CO₂ uit. Zijn rendement is vergelijkbaar met dat van een brandstofcel, maar dan zonder het gebruik van schaarse of kritieke materialen.
Of deze technologieën ook in Europa opduiken, blijft voorlopig de vraag. Waterstof lijkt nog toekomstmuziek, maar de C15-range extender zou weleens sneller zijn intrede kunnen doen, op voorwaarde dat Europa zijn nuluitstootbeleid voor 2035 wat versoepelt. Binnenkort weten we meer.

