Het is alle hens aan dek bij Dacia, dat zowat alle modellen voorziet van vernieuwingen. Dat begint bij de Sandero, Sandero Stepway en Jogger, die een nieuwe grille krijgen, een hertekende bumper en nieuwe lichtsignaturen voor- en achteraan.
De Sandero Stepway krijgt ook een aangepaste achterklep, met een zwarte strook tussen de achterlichten en een achterbumper met een dynamischer design. De zwarte kunststof beschermdelen die je her en der aan de carrosserie ziet, zijn voortaan gemaakt uit Starkle, een materiaal dat al op de Duster en Bigster gebruikt wordt, en nu ook op de break Jogger.
Groter centraal scherm
Binnenin krijgt het stuur een nieuw design, net als de ventilatieroosters. De Sandero, Sandero Stepway en Jogger zijn voortaan uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel, en het centrale scherm groeide: de diagonaal bedraagt nu 10,1 duim. Alle drie krijgen ze de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem.
Nieuwe motoren
Ook het motorengamma van deze drie modellen is herzien. De 1.0 driecilinder turbobenzine die de Sandero Stepway en Jogger aandrijft, krijgt voortaan 100 pk in plaats van 90 pk. De Eco-G op lpg levert nu 120 pk en kan gecombineerd worden met een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.
De Hybrid 140 maakt plaats voor de Hybrid 155, die 155 pk en 170 Nm levert. Van de vorige motoren blijven alleen de TCe 110 (voor de Stepway en Jogger) en de zwakke SCe 65 over, die dienstdoet in de instapversie van de Sandero.
Er zijn ook nieuwe uitrustingsopties, zoals een inductielader, automatische verlichting, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een 360°-camera. Standaard krijgen de drie modellen nu ook de My Safety-toets, die we al kennen van Renault. Daarmee kun je onder andere storende veiligheidswaarschuwingen uitschakelen.
Meer vermogen
De Dacia Spring wil aantrekkelijker worden en krijgt daarom twee nieuwe motoren. De vorige aandrijflijnen met 45 en 65 pk verdwijnen en maken plaats voor twee motoren met respectievelijk 70 en 100 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt nu in 10,3 en 6,9 seconden, tegenover 26,2 en 14 seconden voorheen.
Deze nieuwe motorisaties worden gecombineerd met een nieuwe batterij van 24,3 kWh, die voor het eerst binnen de Renault-groep LFP-technologie gebruikt (lithium-ijzerfosfaat). Een nieuwe boordlader op gelijkstroom van 40 kW (voorheen 30 kW) is optioneel beschikbaar op de uitrustingsniveaus Expression en Extreme. Die maakt het mogelijk om de batterij van 20 tot 80% op te laden in slechts 29 minuten.
Standaard zijn alle versies van de Spring uitgerust met een boordlader op wisselstroom van 7 kW. Dankzij de nieuwe batterij gaat de laadduur van 20 tot 100% nu sneller: 3 uur en 20 minuten aan een 7 kW-wallbox (tegenover 4 uur vroeger), en 10 uur en 11 minuten via een gewoon huishoudstopcontact.
Ook de Duster
Tot slot profiteert ook de Duster van de nieuwe motorisaties bij Dacia. De Hybrid 155 vervangt de vroegere 140 pk-versie, en de Mild Hybrid 140 neemt het over van de Mild Hybrid 130. De bijzonder zuinige Eco-G 100 maakt plaats voor de nieuwe Eco-G 120. Met de Hybrid-G 150 4x4 biedt de Duster voortaan keuze uit vier motorisaties, die stuk voor stuk voldoen aan de EU6 Bis-norm.

