Automobilisten die al met een elektrische auto rijden tonen zich overwegend positief over hun ervaring. Ze stippen ook aan dat range anxiety in de praktijk een minder groot struikelblok vormt dan aanvankelijk gedacht, los van het feit dat de koude winterse periode een aanslag vormt op de afstand die hun auto kan afleggen.
Maar onderzoek wijst uit dat het brede publiek die mening nog lang niet is toegedaan. In hun rapport van dit jaar (“New twists in the electric-vehicle transition: A consumer perspective”) wees consultancybureau McKinsey het rijbereik nog aan als de grote zondebok in de overgang naar auto’s met een tractiebatterij. Wel moeten we opmerken dat afhankelijk van welk onderzoek je leest, range anxiety voor de titel van grootste hindernis altijd haasje-over speelt met de aanschafprijs.
Bodembereik
Interessant aan het rapport is dat de groep ondervraagden die met een verbrandingsmotor rijdt, een bodembereik van 500 kilometer aangaf als kantelpunt. Nog interessanter is dat die drempel drie jaar geleden nog op 425 kilometer lag. De fabrikanten moeten dus meer uit de kast halen om twijfelaars over de streep te trekken. Nochtans, bij batterijrijders liggen de verwachtingen 10% lager, omdat ze meer ervaring met de werkelijkheid hebben. Die is dus zoals gezegd overwegend positief. Uit het Nationaal Laadonderzoek 2025 in Nederland blijkt ook nog eens dat iets minder dan de helft (48%) van de elektrische automobilisten onderweg moet bijladen. In veel gevallen volstaat dus het rijbereik van de huidige batterijpaketten.
Uit nieuwe cijfers blijkt nu dat de technologische evolutie op koers zit om de vrees voor onderweg te stranden helemaal op te ruimen. In de eerste drie kwartalen van 2025 haalden volledig elektrische personenwagens in China (’s werelds grootste automarkt en de nummer uno in elektrische mobiliteit in absolute cijfers) een gemiddelde actieradius van 528 kilometer. Dat ligt dus netjes binnen de verwachtingen van de groep uit het McKinsey-onderzoek. Maar bovenal, het vertegenwoordigt ook een stijging van 24 procent in vergelijking met 2020, zo blijkt uit cijfers van de Chinese vereniging van autoproducenten (CPCA). En dat is nog zonder dat doorbraaktechnologieën zoals vastestof- of natriumbatterijen hun gewicht in de schaal kunnen werpen.
Goedkope stadswagens verdwijnen
Wat is dan wel de reden? Volgens secretaris-generaal Cui Dongshu is die groei vooral te danken aan de snellere introductie van grotere en efficiëntere batterijen. Vijf jaar geleden lag het gemiddelde bereik van elektrische wagens nog op 425 kilometer. Plug-inhybrides (PHEV’s) en modellen met een range-extender (EREV’s) zagen hun elektrische afstand in dezelfde periode toenemen met respectievelijk 44 en 80 kilometer, tot een gemiddelde van 137 en 205 kilometer.
In China weerspiegelt de evolutie een duidelijke verschuiving. Goedkope stadswagens met een beperkte batterij verdwijnen stilaan uit het straatbeeld, terwijl modellen met een rijbereik van 500 tot 599 kilometer de markt domineren (in lijn met bovenvermeld rapport). Daarachter volgen de categorieën van 600 tot 699 kilometer terwijl de categorie van 400 tot 499 kilometer de derde plaats inneemt. De psychologische drempel ligt dus echt wel op 500 kilometer.
Ook bij plug-inhybrides, een technologie die vaak wordt verguisd maar wereldwijd weer aan belang wint, is een opwaartse trend merkbaar. De meeste nieuwe PHEV’s die in 2025 op de markt kwamen, halen tussen 100 en 149 kilometer puur elektrisch, wat een forse verbetering is ten opzichte van enkele jaren geleden.
De cijfers zijn enkel van toepassing op China, maar er is weinig reden om heel andere scenario’s te koppelen aan andere werelddelen. Niet in het minst omdat range anxiety een universele bekommernis is, maar ook omdat de Chinese batterijproducenten CATL en BYD zo’n 55% van de wereldmarkt in handen hebben.

