We hadden het er enkele weken geleden al over: het Japanse kei car-concept komt misschien wel naar de Europese markt. Deze kleine, betaalbare elektrische auto’s wekken de interesse van constructeurs, en Dacia is de eerste die een concept van zo’n ‘e-car’ voorstelt: de Hipster Concept.
Deze doos op wielen werd ontworpen om maximaal interieurvolume te bieden en tegelijk zo weinig mogelijk ruimte in te nemen aan de buitenkant. Daarom heeft hij geen enkele overhang, noch vooraan, noch achteraan.
Klein maar praktisch
Dit voertuig bevat tal van slimme oplossingen om het zo betaalbaar mogelijk te maken, zoals het achterlicht dat over de volledige breedte van de achterkant loopt, inclusief de lichten die tot hun eenvoudigste vorm herleid werden en achter het glas zitten. De carrosserie uit synthetisch materiaal is gekleurd, waardoor Dacia hem niet hoeft te schilderen.
Met een lengte van 3 m, een hoogte van 1,52 m en een breedte van 1,55 m is de Hipster Concept een lichtgewicht van slechts 800 kg. De koffer heeft een capaciteit die varieert van 70 liter met de achterbank rechtop, tot 500 liter wanneer die is neergeklapt. Dankzij zijn kubusvorm is dit kleine voertuig bijzonder praktisch om grote voorwerpen te laden.
Smartphone centraal
Om kosten en gewicht te beperken, is het interieur vrij eenvoudig, met een klein digitaal scherm. De smartphone van de bestuurder dient als infotainmentsysteem én als digitale sleutel om de auto te openen. Het dashboard is zonder franjes, zoals bij de Citroën Ami. Net als die laatste beschikt de Hipster Concept overigens over een draagbare luidspreker. De zetels zijn opgebouwd uit een zichtbaar metalen frame met daarover gespannen stof.
Op weg naar productie?
Dacia heeft geen enkel detail gegeven over de elektrische aandrijving van de Hipster Concept. “Hij voelt zich zowel in de stad als op landwegen en in de rand van de stad thuis. Hij is bedacht voor het dagelijkse leven en biedt plaats aan vier personen”, zegt het Roemeense merk in zijn persbericht.
Of het model op termijn in productie gaat, is nog niet duidelijk, maar dat Dacia inspeelt op het idee van een kei car op Europese leest, lijkt een slimme zet. Met zijn eenvoudige constructie, lage kosten en compacte afmetingen, zou deze mini-EV weleens perfect kunnen aansluiten bij de huidige marktvraag.

