Jarenlang hoorde de opgestoken duim bij het Europese straatbeeld. Studenten, backpackers en automobilisten vormden samen een spontane gemeenschap waarin hulpvaardigheid en besparen de norm waren. Vandaag is dat beeld echter drastisch veranderd: liften is teruggedrongen tot een marginale praktijk.
In de jaren 70 probeerden initiatieven zoals Taxistop deze manier van reizen te structureren. De leden waren verzekerd en betaalden een bescheiden bijdrage aan de chauffeur, waardoor liften veiliger werd en beter werd geaccepteerd. Het succes bleef niet uit.
Veiligheid als remming
Toch raakte het liften in de loop der decennia in diskrediet, vooral door een groeiend gevoel van onveiligheid. De Dutroux-affaire liet in België een diepe indruk na en versterkte het idee dat liften gevaarlijk was. Persoonlijke veiligheid kreeg de bovenhand, waardoor deze vorm van reizen al snel als te risicovol werd gezien.
De cijfers ondersteunen dat gevoel van onveiligheid eigenlijk niet: het werkelijke risico blijft beperkt, zolang er duidelijke regels zijn. Precies daarop bouwde Taxistop: verzekering, identificatie van chauffeurs en een kleine vergoeding. Ook nu bestaan er apps die liften veiliger maken, bijvoorbeeld door kentekens te registreren. Toch blijft het wantrouwen groot en moeilijk te doorbreken.
Alternatieven
Ook de opkomst van alternatieven heeft het liften teruggedrongen. Carpoolen via apps is intussen heel gewoon geworden. Het aantal carpoolers is tegenwoordig vergelijkbaar met dat van het openbaar vervoer, een teken dat het echt deel is gaan uitmaken van onze mobiliteitsgewoonten.
Ook andere mobiliteitsdiensten zijn sterk gegroeid. Denk aan autodelen via Cambio, of goedkope opties zoals Flixbus, waarmee je voor een paar euro’s tussen talloze Europese steden reist, vaak zelfs met wifi aan boord. De tijden veranderen, en liften verwordt steeds meer een relikwie uit het verleden.
Nu, liften is niet helemaal verdwenen, maar het blijft een randverschijnsel. Zonde, want het heeft nog steeds ongebruikt potentieel. In een tijd waarin energiezuinigheid centraal staat, herinnert liften ons eraan dat een auto meer kan vervoeren dan alleen de bestuurder.

