In België is leasing al lang ingeburgerd in de bedrijfswereld, maar bij particulieren blijft het voorlopig een uitzondering. In 2025 waren er slechts 13.201 actieve contracten, goed voor amper 2,7% van de markt voor langetermijnverhuur van personenwagens. Ter vergelijking: in Nederland loopt dat cijfer op tot 248.000 contracten. Dat verschil komt vooral door het grote aantal bedrijfswagens in ons land (meer dan een half miljoen), het ontbreken van fiscale voordelen voor particulieren en de culturele voorkeur om een auto te kopen in plaats van te leasen. Bovendien is leasing voor particulieren nog weinig bekend en vaak niet duidelijk uitgelegd.
Auto5 wil het tij keren. Het merk, dat tot nu toe enkel vakantietoebehoren verhuurde, stapt nu ook in de autoverhuur voor particulieren. Daarbij richt het zich vooral op jonge bestuurders die vaak uit de markt geprijsd worden bij de aankoop van een nieuwe wagen. Concreet kan je al instappen vanaf 269 euro per maand, zonder aanbetaling, voor een nieuwe of bijna nieuwe auto.
Het aanbod is ‘all-in’: onderhoud, herstellingen, banden, verzekering, belastingen, pechbijstand en zelfs een vervangwagen zitten in de huurprijs. Alleen de energiekosten – brandstof of elektriciteit – en eventuele boetes zijn voor rekening van de bestuurder. Dankzij deze formule voor langetermijnverhuur kan je je budget perfect plannen, zonder verrassingen en zonder de financiële risico’s van eigendom.
Antwoord op een prangende vraag
Maar waarom stapt Auto5 in de particuliere leasing, terwijl andere spelers daar tot nu toe weinig succes boekten? Verkeerde vraag want het antwoord is evident. Omdat de cijfers iets anders laten zien. Volgens een studie van Data Synergy, in opdracht van BNP Paribas Fortis, is 36% van de Belgen tussen 18 en 27 jaar geïnteresseerd in private lease. Deze generatie is opgegroeid met abonnementsformules: van hun smartphone tot muziek- en videostreaming. Tot nu toe kozen jongeren vaak voor een tweedehandswagen, maar dat ging geregeld gepaard met onverwachte kosten voor onderhoud en herstellingen. Auto5 speelt hierop in met een transparante formule zonder verrassingen.
Volgens Olivier Renard “biedt private lease jongeren drie grote voordelen: ze vermijden torenhoge verzekeringspremies, rijden zonder voorschot te betalen en behouden overzicht dankzij een vast maandbedrag.” Het onderhoud gebeurt bovendien in het Auto5-netwerk, wat de kosten lager houdt dan bij de officiële merkgarages.
Welke prijzen?
Auto5 staat er niet alleen voor met dit private lease-aanbod: het merk werkt samen met specialist DirectLease. Maar aan welke prijzen? We gingen zelf kijken op de website van DirectLease met de promotiecode die Auto5 communiceert. Eerste vaststelling: met of zonder code blijft de prijs identiek. Voor een Peugeot 208-benzine (1.2 PureTech) met een contract van 60 maanden en 10.000 km per jaar betaal je 320 euro per maand. Dat is scherp geprijsd, zeker omdat er geen aanbetaling vereist is. Ter vergelijking: bij Lizy kost hetzelfde (tweedehands) model 399 euro per maand, bij Arval 385 euro. En bij Ayvens, de grootste leasemaatschappij, is de 208 niet beschikbaar; het dichtstbijzijnde alternatief is een Renault Clio 1.0 TCe 90 voor 393 euro per maand.
Voor elektrische modellen hebben we de oefening niet gemaakt, maar alles wijst erop dat het aanbod van Auto5 competitief is en doorgaans goedkoper uitvalt dan dat van de concurrentie – al hoef je nu ook geen prijsverlaging van 50% te verwachten. “Private lease zorgt voor een veiliger, nieuwer en minder vervuilend wagenpark, zonder dat dit het gezinsbudget onder druk zet”, aldus Auto5. Dat klopt, zij het maar gedeeltelijk. Want we mogen niet vergeten dat private lease in de eerste plaats een marketinginstrument blijft om de autoverkoop te stimuleren – een formule die des te relevanter wordt in economisch moeilijke tijden voor de sector, zoals vandaag.
Eerlijkheidshalve moeten we erbij zeggen dat private lease je wel beschermt tegen onverwachte kosten, maar tegelijk betekent het ook dat je blijvend maandelijks voor je wagen betaalt. In geval van tegenslag – een relatiebreuk, jobverlies, noem maar op – kan dat zwaar doorwegen. Auto5 en DirectLease bieden wel een aanvullende verzekering (à €12/maand) die onder bepaalde voorwaarden een vroegtijdige stopzetting dekt. Zonder die polis is de regeling echter streng: zeg je op tijdens het eerste jaar, dan betaal je alle resterende huur van dat jaar, met een minimum van zes maanden. Vanaf het tweede jaar bedraagt de verbrekingsvergoeding 35% van de resterende termijnen. Streng, maar niet uitzonderlijk – dit is gangbare praktijk in de sector. Het blijft dus zaak de voor- en nadelen goed af te wegen en na te gaan of het gebruik perfect bij je situatie past. Voor wie wél actief op zoek is naar private leasing aan een scherpe prijs, lijkt Auto5 alvast een aantrekkelijke optie.

