Je auto op een luchthavenparking achterlaten is voor veel Belgen een gewoonte als ze het vliegtuig nemen. Toch lijken steeds meer bestuurders bij terugkomst in de problemen te komen. Ze merken dat de 12 volt-batterij van hun auto leeg is.
Onze collega’s van Autoweek verzamelden meerdere getuigenissen van bestuurders die het meemaakten. Zo vertelde een eigenaar van een recente Lynk & Co 01 zijn verhaal in de pers: na vijf dagen afwezigheid trof hij zijn SUV aan met een lege batterij. De pechverhelping die ter plaatse kwam, stelde vast dat de 12 volt-batterij volledig leeg was. De oorzaak? Waarschijnlijk werd het alarm herhaaldelijk geactiveerd door de trillingen van opstijgende en landende vliegtuigen. Opmerkelijk.
Volgens specialisten is dit geen alleenstaand geval. Moderne wagens zitten boordevol elektronica en hebben systemen die nooit helemaal uitgeschakeld worden. Alarmen, keyless entry, connectiviteitsmodules of het constant zoeken naar een signaal: al die systemen halen hun energie uit de kleine hulpbatterij, die ook nodig is om de auto te starten en de boordcomputers onder stroom te zetten.
Verwarring tussen hybride en hulpbatterij
Als het over batterijen gaat, is de verwarring vaak groot. Neem het voorbeeld van de eigenaar van een Lynk & Co 01 (een plug-inhybride) die vertelde dat hij 100 km had gereden voor hij zijn wagen parkeerde. Hij ging ervan uit dat hij daarmee de lithium-aandrijfbatterij voldoende had opgeladen om ook de 12 volt-batterij van stroom te voorzien. Er is weliswaar een verbinding tussen de twee accu's, maar om de hoogspanningsaccu te kunnen opladen, moet de auto rijden. Deze functie is niet actief in de stand-by modus, wat betekent dat er bij stilstand geen extra opladen plaatsvindt. De DC-DC-omvormer werkt namelijk op de 12-voltaccu. Niet voor niets is deze batterij de meest voorkomende oorzaak van pannes bij elektrische wagens.
Een vermijdbare panne
De Nederlandse automobielclub ANWB (het equivalent van onze Touring) bevestigt dat zulke incidenten bekend zijn en dat hun pechverhelpers regelmatig moeten uitrukken voor gestrande automobilisten. Vaak blijken alarmsystemen de boosdoener: zij zouden de batterij leegtrekken, al blijft dat in de praktijk moeilijk te bewijzen. Toch lijkt dit voorlopig de meest plausibele verklaring.
Toch kunnen automobilisten zich wapenen tegen dit soort onaangename verrassingen. Sommige constructeurs bieden namelijk de mogelijkheid om de gevoeligheid van de interieurbewaking te verlagen, of bepaalde beveiligingsfuncties tijdelijk uit te schakelen. Hoe dat precies werkt, staat meestal uitgelegd in de gebruikershandleiding. Daarnaast kan een voorafgaande controle van de capaciteit van de 12 volt-batterij, of het gebruik van een onderhoudslader, problemen helpen voorkomen, al is die laatste oplossing in een luchthavenparking uiteraard minder praktisch.
Dit alles herinnert eraan dat auto’s nog altijd een boordnet op 12 volt gebruiken voor allerlei accessoires, en dat de druk op die vitale batterij alleen maar toeneemt door het groeiende aantal comfort- en veiligheidssystemen. Een gewaarschuwde reiziger is er twee waard...

