Aan de oorsprong van The Best of M Collection ligt een vlijtige verzamelaar wiens identiteit niet bekendgemaakt werd. Hij zou uit Denemarken komen en hij kocht al deze wagens tussen 2015 en 2023, overal ter wereld. Eén ding staat vast: deze onbekende was een BMW M-fan. Zo gefascineerd door de geschiedenis van de Motorsport-afdeling van het Beierse merk dat hij van bijna elk model een exemplaar kocht.
De oudste auto in de collectie is een 2002 Turbo uit 1975, de eerste seriewagen met een turbomotor. Van deze kleine bom met 170 pk voor 1.080 kg werden slechts 1.672 exemplaren gebouwd. Hij wordt geschat tussen 100.000 en 140.000 euro. Het eerste model dat echt door BMW Motorsport gebouwd werd, de M1 uit 1980, is een supercar die even zeldzaam als begeerlijk is. Hij werd onlangs volledig gerestaureerd voor bijna 100.000 euro en zou tussen 500.000 en 600.000 euro kunnen opbrengen.
De crème de la crème
In de collectie vinden we ook interessante modellen zoals een M3 Sport Evolution uit 1990, de ultieme versie van de M3 E30 met een atmosferische 2.5 viercilinder met 238 pk. Opvallender is de E30 Cabrio, een ‘rariteit’ waarvan slechts 786 exemplaren gebouwd zijn. Met zijn zwarte koetswerkkleur en grijze Nappa-lederen interieur straalt hij zonder meer elegantie uit.
Even bijzonder is de Z1 uit 1990, een roadster op het chassis van de BMW 325i E30, met unieke portieren die in de carrosserie wegschuiven wanneer je ze opent. Er zijn 8.000 exemplaren gebouwd en dit veilingstuk heeft amper 63 km gereden. In nieuwstaat wordt hij op 90.000 tot 120.000 euro geschat.
In de catalogus staan nog meer cabrio’s, zoals een Z3M uit 2000 met een gele hardtop (net als de carrosserie), een Z4M uit 2007 in de zeldzame Imolablau-lak, een M3 uit 2002 met amper 1.635 km op de teller en een sublieme Alpina Roadster V8 op basis van de Z8, de mooiste creatie van designer Chris Bangle. Dit model met een 4.8 V8 en een automaat is gebouwd in 555 exemplaren en kan vlot meer dan 300.000 euro halen.
Van koolstofvezel
Bij de zeldzaamheden vinden we ook een M3 E90 CRT, in wezen een vierdeurs en meer straatgerichte interpretatie van de M3 GTS. Dit model moest de knowhow in koolstofvezel aantonen, technologie die later in de zeer vooruitstrevende i3 en i8 te zien was. De CRT gebruikte composietmaterialen voor de motorkap, de zetels en de spoiler. Dat koolstofgebruik deed de berline ongeveer 70 kg afvallen ten opzichte van een standaard M3, terwijl de catalogusprijs bijna verdubbelde. Het is één van de 67 gebouwde wagens. RM Sotheby’s, dat de volledige collectie op 18 oktober in München veilt, schat hem op 170.000 tot 220.000 euro.
Ten slotte duiken er ook modellen op zoals een 1M Coupé uit 2012, een M4 GTS uit 2016, een M3 30 Jahre Edition uit 2017, een M3 GT uit 1995 en zelfs een M4 CSL uit 2023. Bij deze veiling is de kans groot dat alle loten uit deze droomcollectie een nieuwe eigenaar vinden. En

