Op woensdagmorgen 24 september brak er een brand uit in de garage Volvo Vermant in Mechelen, aan de Antwerpsesteenweg. Een alerte buur merkte het vuur op en verwittigde snel de directie en de brandweer. Dankzij een snelle interventie en de doeltreffendheid van de brandwerende voorzieningen in de infrastructuur bleef het vuur beperkt en werden het showroomgedeelte en de administratieve bureaus gelukkig gespaard.
De brand heeft wel zware schade in de technische zone veroorzaakt. Een voertuig en een hefbrug gingen in de vlammen op en ook een deel van het dak werd vernield. Toch konden de werkzaamheden elders op de site bijna normaal doorgaan.
Snelle herstart
Gezien de omvang van de schade reageerde Volvo Vermant meteen om de impact op klanten en activiteiten te beperken. Vandaag is het sowieso al moeilijk voor concessiehouders: de verkopen slabakken, terwijl de investeringen hoog blijven. Geplande herstellingen en onderhoudsbeurten werden doorgestuurd naar andere werkplaatsen binnen het Volvo Vermant-netwerk om de continuïteit van de service te garanderen.
De interne teams, bijgestaan door 3Vbuild en Voltouch, coördineerden de heropstart, terwijl Belfor (specialist in schadeherstel) instond voor de grondige reiniging. Door die gezamenlijke inspanning kon de werkplaats alweer klanten ontvangen vanaf maandag 29 september, minder dan een week na de brand.
Continuïteit en veerkracht
Het incident kwam hard aan voor het team, maar de snelle reactie toont de wil om niet bij de pakken te blijven zitten. Door de hinder tot een minimum te beperken en de activiteiten snel te hervatten, bevestigt Volvo Vermant zijn aanpassingsvermogen en zijn klantgerichte service. Een aanpak die het vermelden waard is en die laat zien dat niemand uit de boot valt, noch de klanten, noch de medewerkers. Een mooi voorbeeld van veerkracht.

