In januari 2012 besloot het Japanse merk Daihatsu zich terug te trekken uit Europa en zich te focussen op de Aziatische markt. Het merk, dat eigendom is van Toyota, specialiseerde zich in kleine, betaalbare modellen en kende een zekere populariteit dankzij de betrouwbaarheid en degelijkheid. Het merk had ook enkele dealers in ons land.
Onder alle modellen stak er één met kop en schouders bovenuit qua plezier: de Copen. Deze piepkleine cabriolet, een kei car met een lengte onder 3,40 m en een motor van maximaal 660 cc, maakte meteen indruk. Hij werd zelfs in Europa verkocht met het stuur rechts, wat zijn succes niet in de weg stond.
Standaard met het stuur rechts
De oorspronkelijke Copen had een 0.6-liter driecilinder turbobenzine met 64 pk, een inklapbaar dak en een piepklein interieur waar verrassend genoeg niets aan ontbrak. Zelfs airco was standaard. Met een gewicht van amper 830 kg was hij bijzonder leuk om mee te rijden. Ondanks zijn voorwielaandrijving – een zeldzaamheid bij tweezits cabrio’s – wist hij te overtuigen.
Pas in 2006 werd de Copen eindelijk leverbaar met het stuur links. Tegelijkertijd kreeg hij een 1.3-liter viercilinder van Toyota Yaris-origine, goed voor 87 pk en een topsnelheid van 180 km/u. Indrukwekkend voor een auto van slechts 3,37 m lang.
Alleen nog in Japan
Na het vertrek van Daihatsu uit Europa kwam er een einde aan het Europese avontuur van de Copen. Maar in Japan ging het verhaal verder: in 2014 verscheen er een tweede generatie. Het design bleef trouw aan het oorspronkelijke concept en hij kreeg concurrentie van de Honda S660, tot ook dat model in 2022 uit productie ging. De Copen is nu de laatste cabriolet in het kei car-segment. Hij wordt aangedreven door een 0.66-liter turbodriecilinder met 66 pk.
De Copen is niet duur: hij is te koop vanaf 11.200 euro (voor de versie met CVT-automaat) tot 14.661 euro in de sportievere GR Sport-uitvoering met manuele versnellingsbak. Toch lijken de verkoopcijfers te slabakken, wat Daihatsu ertoe zou aanzetten om de productie in augustus stop te zetten. Daarmee verdwijnt een erfgenaam van modellen als de Suzuki Cappuccino, Honda Beat en Autozam AZ-1 en komt er wellicht een einde aan het tijdperk van speelse kei cars.
Enkele jaren geleden presenteerde Daihatsu nog een concept van een Copen met achterwielaandrijving en iets meer Europese verhoudingen, maar dat bleef bij een oefening op papier. Toch is het niet uitgesloten dat de huidige Copen alsnog een opvolger krijgt, want volgens geruchten onderzoekt Daihatsu de mogelijkheid om een vergelijkbaar model te ontwikkelen. Officieel is er nog niets bevestigd. Maar dromen van een derde generatie Copen met elektrische aandrijving... dat mag altijd.

