Toen de Lamborghini Diablo in 1990 op de markt kwam, had hij de zware taak om de Countach op te volgen, die maar liefst zestien jaar in productie bleef (1974-1990). Het ontwerp is van Marcello Gandini. In de beginjaren kreeg de Diablo een atmosferische V12 van 5,7 liter met 492 pk.
Met zijn topsnelheid van meer dan 320 km/u en zijn bulderende motor viel de Diablo onmogelijk te negeren. Het was bovendien het enige model dat ontwikkeld werd tijdens de Chrysler-jaren. Zijn spectaculaire lijn en royale proporties maakten hem zeer exclusief, en tegelijk een perfecte basis voor nog extremere gelimiteerde reeksen.
Luxueuze tuning
Dat was exact het idee van Roland Affolter, de Zwitserse importeur van Lamborghini. In een periode waarin tuning van luxewagens erg populair was, ontwikkelde hij een koetswerkpakket dat de Diablo SV omvormde tot de Evolution GTR. Daarbij kreeg de Italiaanse supercar heel wat onderdelen in composietmateriaal en carbon.
De voorzijde van de Lamborghini kreeg een bredere bumper en twee paar extra verstralers. De klapkoplampen verdwenen en maakten plaats voor vaste units die netjes in de vleugels zijn geïntegreerd. Die vleugels kregen ook specifieke luchtuitlaten die je op de originele Diablo niet terugvindt. Bovenop het dak prijkt een grote luchthapper, zoals je die ziet bij racewagens.
De Diablo Evolution GTR staat op velgen van 18 duim vooraan en 19 duim achteraan. De zijruiten werden vervangen door extra luchtinlaten die de koeling van de motor verbeteren. Ook achteraan zijn de aanpassingen opvallend: de bumper bundelt vier centrale uitlaten en de achterlichten worden verbonden door twee roosters. Een specifiek logo, een volledig afgedekte motorkap en een enorme achtervleugel maken het plaatje compleet. Deze Diablo is daardoor echt onvergelijkbaar met de standaardversie.
‘Perfecte’ kleuren
Het strafste is dat Affolter er effectief in slaagde om tien van deze Diablo’s te verkopen, waarschijnlijk tegen een prijs die alle verbeelding tartte. Eén exemplaar – dat je hier ziet – gaat binnenkort onder de hamer bij veilinghuis Broad Arrow, op 1 november in Zürich.
Met amper 33.824 km op de teller bleef deze wagen altijd in Zwitserland. Hij draagt een Viola-lakkleur die hem perfect staat, en in het interieur kreeg hij een afwerking in blauw Alcantara, helemaal volgens de smaak van die tijd (1993).
De motor werd daarentegen niet gewijzigd: hij levert nog altijd 550 pk en sprint, in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden. Deze wagen, die de flamboyante tuningstijl van de jaren negentig perfect samenvat, wordt geschat tussen 350.000 en 450.000 Zwitserse frank (374.441 tot 481.484 euro).

