Het is navigatiespecialist TomTom blijkbaar niet ontgaan dat België zijn snelheidscontroles opvoert. Zo zullen de vaste radars In Vlaanderen binnenkort allemaal ononderbroken actief zijn en krijgt Wallonië er 150 stuks bij, als eerste fase van een grotere uitrol. Het is allemaal koren op de molen van de Tom, een nieuw klein kastje dat bestuurders met lichtsignalen en een zoemer waarschuwt voor flitspalen, files en gevaren onderweg.
Met het toestel keert TomTom terug naar een productcategorie die het ooit groot maakte. Terwijl de Nederlandse groep de voorbije jaren vooral focuste op software en samenwerkingen met autoconstructeurs, richt ze zich nu opnieuw rechtstreeks tot de automobilist.
Geen verdoken kosten
Het bijzondere is dat Tom geen gps is. Je hoeft dus geen bestemming in te geven om het aan te zetten. Dat gebeurt vaker dan je denkt, volgens het bedrijf. Mensen die bekende routes afleggen, naar school of naar de winkel doen dat zonder navigatie-instructies en worden dan meestal niet verwittigd voor flitsers.
Maar de zogenaamde rijassistent Tom activeert meteen zichzelf zodra de motor gestart wordt. Het staat dus altijd aan. Het apparaat koppelt automatisch met de nieuwe gratis TomTom-app, die op de achtergrond mag draaien en continu data doorstuurt. Daardoor zijn er geen ingewikkelde instellingen of extra simkaarten nodig. Je betaalt gewoon 79,99 euro, zonder abonnement, verborgen kosten of vervelende advertenties.
Het ontwerp van de Tom is bewust minimalistisch. Het heeft veel weg van een afgerond steentje van amper vijf centimeter breed. Er is één centrale knop, waarmee de bestuurder zelf een gevaar kan doorgeven – een ongeval, obstakel of file – waarna het systeem via de databank van TomTom checkt of andere weggebruikers dezelfde melding maken. Bevestigde waarschuwingen verschijnen vervolgens als een discreet lichtsignaal of kort piepje. Dankzij drie volumestanden en een lichtkring die subtiel oplicht, belooft TomTom dat de rijder nooit wordt afgeleid. Hij of zij kan zijn ogen gewoon op de weg houden, wat veiliger werkt.
600 miljoen toestellen
Net zoals bij concurrent Coyote zit de kracht van het toestel in de ondersteunende community. TomTom verzamelt dagelijks miljarden verkeersgegevens van meer dan 600 miljoen geconnecteerde toestellen en 65 autoconstructeurs. Volgens het bedrijf levert dat bijzonder nauwkeurige verkeersinformatie op, van plotselinge opstoppingen tot de precieze ligging van snelheidscontroles. Let op, niet in alle landen is die precisie legaal. In bijvoorbeeld Frankrijk gelden strikte regels en mag het apparaat enkel ‘zones de danger’ (periferie van 4 kilometer op de autosnelweg) in plaats van exacte locaties van radars melden.
De Tom-app vult het geheel aan met desgewenst turn-by-turn-navigatie, up-to-date snelheidslimieten en een uitgebreide dekking van flitspalen in Europa en Noord-Amerika. Voor eigenaars van elektrische wagens berekent de software bovendien laadstops en laadtijden, zodat lange ritten zonder stress gepland kunnen worden. Het geheel is dus meer dan een verklikker.
TomTom benadrukt dat gebruikers enkel het toestel zelf betalen. Waar concurrent Coyote bijvoorbeeld 14,99 euro per maand rekent, volstaat hier dus een eenmalige investering. De batterij gaat ongeveer een maand mee, opladen kan via usb-c. Het doosje kan met een magneet op het dashboard worden bevestigd, met extra accessoires voor ventilatieroosters in aantocht. Het apparaat is nu al te bestellen en wordt vanaf oktober geleverd.

