De Arizona-coalitie wilde de fiscale aftrekbaarheid voor plug-inhybrides gedeeltelijk herstellen. De bedoeling? Het marktklimaat wat versoepelen voor bedrijven die nog niet klaar zijn voor de overstap naar volledig elektrische voertuigen. Zo zouden plug-inhybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km zelfs weer 95 tot 100 procent fiscaal aftrekbaar worden in 2026.
Maar intussen blijkt dat die beslissing niet uitgevoerd wordt. Volgens informatie van Fleet.be moet de Belgische regering namelijk de ISOC-component (vennootschapsbelasting) die specifiek voor hybrides geldt, schrappen. Waarom? Heel eenvoudig: omdat Europa dat verplicht.

Volgens Europa brengt de Belgische federale regering haar eigen relanceplan in gevaar én ondermijnt ze de geloofwaardigheid van het land bij de Europese Unie door opnieuw fiscale voordelen toe te kennen aan plug-inhybrides (PHEV) na 2026. De Europese instanties oordelen dat deze maatregel indruist tegen de verbintenissen van het Belgische herstel- en veerkrachtplan (RRF), dat zulke voordelen voorbehoudt aan voertuigen met nuluitstoot. Door terug te komen op die beslissing zonder overleg met Europa, stelt België zich bloot aan sancties zoals voorzien in de Europese verordening: opschorting van betalingen, vermindering van financiering of zelfs annulering van het akkoord. De gevolgen kunnen zwaar zijn, waaronder het verlies van 282 miljoen euro aan REPowerEU-subsidies en meer dan een miljard euro aan investeringen in groene mobiliteit.
Volledige ommekeer
Maar wat doet de Belgische regering nu? Het kabinet van Financiën heeft geprobeerd te onderhandelen met de Europese Commissie, maar de houding van Europa bleef onwrikbaar: er wordt geen enkele aanpassing aanvaard. In deze context moet de Belgische regering haar fiscale beleid voor hybride bedrijfswagens herzien en de ISOC-component laten vallen.

De zaak is dus beklonken: Arizona zal de plug-inhybrides niet aantrekkelijker maken en hun aftrekbaarheid dooft dus definitief uit. België kan zich immers moeilijk veroorloven om de Europese geldstromen te verliezen, daar heeft het simpelweg de middelen niet voor. Bedrijven die hoopten opnieuw te kunnen investeren in plug-inhybrides, zullen die droom moeten opbergen. Tenzij ze die wagens natuurlijk alsnog aankopen, maar dan zonder de gunstige fiscale aftrekbaarheid. Dat zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor de markt. Er werd nochtans verwacht dat de vraag naar PHEV’s opnieuw zou aantrekken, maar dat lijkt nu uitgesloten. Hun marktaandeel zal dus blijven dalen, zoals al het hele jaar het geval is (van 16,1 naar 6,7% volgens Traxio).
Volgens sommige waarnemers, zoals EV Belgium, is dat geen ramp. Philippe Vangeel, woordvoerder van de organisatie, vindt namelijk dat de overheid geen middelen meer moet steken in een technologie die volgens hem achterhaald is. In de sector zelf is de stemming echter minder positief, want veel constructeurs – waaronder Chinese merken – hadden gehoopt op een heropleving van de plug-inhybride. Zeker om klanten te overtuigen die nog altijd weigeren over te stappen naar een volledig elektrische auto.