Terwijl de groep woensdag nog probeerde te sussen, heeft Stellantis België haar koers drastisch gewijzigd. De Belgische tak, die aanvankelijk terughoudend was om een rijverbod op te leggen voor Citroën C3- en DS3-modellen met Takata-airbags, schaart zich nu alsnog achter de Franse en Europese “stop drive”-richtlijn: een formeel verbod om nog met deze wagens te rijden, behalve op weg naar de garage.
De beslissing treft zo’n 28.000 voertuigen in België, gebouwd tussen 2009 en 2018. Hoewel een deel daarvan al sinds april werd teruggeroepen, is de actie nu dringend én verplicht. Eigenaars krijgen binnenkort een aangetekende brief met het verzoek om zo snel mogelijk een afspraak te maken voor de vervanging van de airbag.
Instabiele chemische component
Centraal in het schandaal staan de airbags van de Japanse fabrikant Takata, die in 2017 failliet ging na een reeks dodelijke ongevallen. De airbags bevatten ammoniumnitraat als drijfgas, een instabiele stof die onder invloed van hitte of vocht uiteen kan vallen. Bij een botsing kan de airbag dan metaalfragmenten het interieur in slingeren, met mogelijk fatale gevolgen.

Dit defect heeft wereldwijd al tientallen dodelijke slachtoffers geëist, onder wie 18 in Frankrijk. Het meest recente geval gebeurde nabij Reims, waar een bestuurster dodelijk in het hoofd werd geraakt toen de airbag in haar Citroën C3 afging. In België zijn vooralsnog geen incidenten bekend.
Warrige communicatie
Stellantis België heeft helaas een communicatie gevoerd die afweek van die van het moederbedrijf. Gisteren beweerde het bedrijf nog dat er gewoon met de betrokken voertuigen gereden kon worden. Die tegenstrijdige boodschap is voor ons én voor Test-Aankoop compleet onbegrijpelijk. Veiligheid is nu eenmaal geen onderwerp om licht over te gaan. Volgens de Belgische directie kwam de trage reactie door het uitblijven van interne bevestiging.
Eigenaars die willen weten of hun auto getroffen is, kunnen terecht op de website van Citroën België. De vervanging van de airbag is volledig kosteloos en wordt gedragen door de fabrikant. Toch wordt het een oefening in geduld: het dealernetwerk is niet op de massale terugroepactie voorbereid en er circuleren al berichten over een tekort aan vervangende airbags. Overigens zijn Citroën en DS niet de enige merken met Takata-problemen. Ook tientallen andere merken en modellen zijn getroffen, al zijn die voorlopig nog niet het onderwerp van zo’n dringende ‘stop drive’-maatregel.