Liefst 15 jaar geleden al kwam de eerste Nissan Leaf op de markt. De Japanners pionierden toen, want samen met de Mitsubishi i-MiEV was dit de eerste in serie gebouwde EV van de moderne tijd (experimentele en beperkt gecommercialiseerde elektrische auto’s uit de jaren 90 laten we buiten beschouwing).
Korte tijd had Nissan het rijk voor zich alleen, op een moment dat er nog nauwelijks vraag was naar stroomauto’s. Eens die vraag wel gestaag op gang kwam, lieten ze de Leaf op technologisch vlak onvoldoende meegaan met zijn tijd, waardoor het model uiteindelijk volledig van de kaart verdween.
Met deze derde generatie willen ze beter doen. Hij is in elk geval weer helemaal bij de les, te zien aan zijn specificaties.
.jpg?width=840)
Met Renault gedeeld platform
De Japanners beloven in elk geval een laag stroomverbruik, waardoor hij met zijn accu van 52 kWh 436 kilometer ver moet geraken, en met die van 75 kWh zelfs iets meer dan 600 kilometer. Die laatste kan snelladen tot 150 kW, maar de variant met kleinere accu doet niet beter dan 105.
De auto kan ook dienen als ‘draagbare’ batterij (V2L), met een stopcontact waarop je toestellen met een gecombineerd vermogen tot 3,6 kW kan aansluiten. Ook een V2G-functie is voorzien.
De basisversie draagt vooraan een elektromotor van 177 pk, terwijl de 75 kWh-variant over 218 paarden beschikt. De topsnelheid is wel steeds beperkt tot 160 km/u.
De nieuwe Leaf is opgebouwd op hetzelfde CMF-EV-platform als de Ariya, en ook de Mégane E-Tech en Scenic van partner Renault, en ook de A390 van diens dochtermerk Alpine. Dat platform, met onafhankelijke achterophanging, is recent herdoopt tot ‘AmpR Medium’.
Liefst 14 centimeter korter dan vorige
Opvallend: hij is maar liefst 14 centimeter korter geworden dan de vorige Leaf, wat hoogst uitzonderlijk is bij modelwissels. Hij is nu 4,35 meter lang, maar werd wel iets breder en hoger. Het gaat om nauwelijks 2 centimeter, maar alles samen geeft het hem wel een heel ander silhouet, ook al door de schuinere kofferklep.
Die helpt vooral de luchtweerstand, die fel verbeterd is, ook door het gebruik van uitschuivende klinken vooraan, relatief smalle wielen en een vlakke vloerplaat. Het resultaat is een Cx-waarde van 0,25.
Dat alles, samen met een performant koelings- en verwarmingssysteem, zou aanzienlijk moeten bijdragen tot een laag verbruik, en dus een groot rijbereik.
De koffer werd ondanks de kortere bouw en de schuinere klep toch groter, en slikt een volume van 437 liter.
.jpg?width=840)
Nog een klein jaar wachten
Voorin de zitkamer treffen we de obligate schermen, elk 14,3 duim groot, met een middentunnel die vrij is van bedieningselementen en dus veel opbergruimte laat. Een dimbaar glazen dak is beschikbaar als optie.
Een adaptieve snelheidsregelaar is standaard, net als rijvakhulp en vermoeidheidsdetectie. Daarnaast kan je een semi-automatische piloot (ProPilot Assist) bijbestellen.
In de optielijst treffen we ook een Bose-geluidsinstallatie met luidsprekers in de hoofdsteunen.
De nieuwe Leaf wordt, net als zijn voorgangers, in Groot-Brittannië gebouwd. De productie begint wel pas in de herfst, en de eerste exemplaren worden pas over een jaar geleverd. Belgische prijzen zijn dan ook nog niet bekend.