Terwijl Frankrijk meteen een rijverbod oplegt voor de Citroën C3 en DS 3 met Takata-airbags, kiest België voor een andere aanpak. Volgens Anouk Van Vliet, woordvoerster van Stellantis Belux, gaat het in ons land om ongeveer 28.000 wagens, maar tot nu toe is er hier geen enkel geval van een geëxplodeerde airbag vastgesteld. Bovendien behoren de auto’s die nog rondrijden niet tot de kritieke modelreeksen. Daarom loopt de terugroepactie volgens de geplande timing: eigenaars krijgen geleidelijk een brief met verdere instructies. Intussen mogen ze hun auto gewoon blijven gebruiken.
Het cijfer van 28.000 voertuigen omvat niet alleen wagens die nog in het verkeer rijden, maar ook exemplaren die al hersteld zijn of verdwenen uit het Belgische wagenpark: geëxporteerd, betrokken bij een ongeval of naar de schroothoop gebracht. Stellantis Belux stelt de bestuurders gerust: de situatie in België is onder controle, in tegenstelling tot de onrust in Frankrijk, waar een tweede dodelijk ongeval met deze airbags de emoties deed oplaaien en leidde tot spoedbeslissingen.

Frankrijk grijpt wel drastisch in
Het verschil in aanpak tussen Frankrijk en België is te wijten aan een tragisch voorval: het recente overlijden van een 37-jarige automobiliste bij een ongeval in Reims, op 11 juni 2025. Uit het onderzoek bleek dat de ontploffing van de Takata-airbag in haar Citroën C3 van 2014 aan de basis lag van haar dodelijke verwondingen. Na dit drama eiste de Franse minister van Mobiliteit de onmiddellijke immobilisatie van alle betrokken C3’s en DS 3’s, ook van de exemplaren die na 2014 geproduceerd zijn.
Citroën reageerde snel en breidde het rijverbod uit naar heel Europa voor voertuigen die nog niet hersteld zijn. Toch geldt die maatregel niet in België, waar de weersomstandigheden – minder warm en vochtig – het risico op degradatie van het drijfgas in de Takata-airbags, de voornaamste risicofactor, aanzienlijk verlagen.
Wat als je betrokken bent?
Eigenaars van een Citroën C3 of DS 3, ingeschreven in België en gebouwd sinds 2009, houden best hun brievenbus in de gaten. Als hun wagen betrokken is bij de terugroepactie, ontvangen ze een brief. Wie twijfelt, kan de status van zijn auto controleren via de website van Citroën of DS. Geen reden tot paniek dus voor Belgische automobilisten: de terugroepactie verloopt zoals gepland.