Sinds het verdwijnen van de Honda E in 2023 – een model dat flopte door zijn beperkte prestaties en hoge prijs – heeft Honda geen elektrische stadswagen meer in het gamma. Na het gematigde succes van de e:ny1, de enige batterij-elektrische Honda in Europa, leek de focus te verschuiven naar de toekomstmodellen die werden aangekondigd met de concepten 0 Saloon en 0 SUV op de CES in Las Vegas.

Geïnspireerd op kei cars
Toch verraste Honda iedereen met foto’s van een nieuwe concept car: de Super EV. Deze compacte stadswagen, met een hoekig en uitgesproken design, doet denken aan de filosofie van de kei cars, piepkleine voertuigen die in Japan al sinds de jaren zestig razend populair zijn. De Super EV wordt officieel voorgesteld op het Goodwood Festival of Speed, van 10 tot 13 juli 2025.

A-segment
De Super EV is duidelijk bedoeld als tegenhanger van betaalbare elektrische wagens zoals de Dacia Spring, BYD Dolphin Surf, Leapmotor T03 en toekomstige modellen als de Renault Twingo en Volkswagen ID.1. Technische gegevens zijn er voorlopig niet. Als hij er komt, wordt een marktintroductie pas verwacht in 2026 of zelfs 2027. Volgens het persbericht is het doel van de Super EV om “te tonen wat mogelijk is met een wagen in het A-segment die tegelijk leuk is om te rijden en voldoet aan de praktische standaarden van Honda”.
Onzekere toekomst
Op de vrijgegeven foto’s is de Super EV te zien in een dik camouflagepak, rijdend op Britse wegen tijdens zogenaamde praktijktests. Terwijl Honda de loftrompet steekt over zijn intern ontwikkeld platform en slimme software – technologieën die straks ook in de aangekondigde 0-modellen zullen zitten – kwam deze onthulling als een complete verrassing.
Afwachten dus of het merk niet dezelfde fouten maakt als met de Honda E, waarvan er op vier jaar tijd slechts zo’n 12.500 werden verkocht. Die teleurstelling was zo groot dat Honda zelfs geen tweede generatie heeft overwogen.