Wie dit weekend naar de Nürburgring afzakt om er naar de jaarlijkse 24 uren-race te gaan kijken, zal er een Toyota zien meerijden met de naam ‘Morizo’ op de flank, tussen de opsomming van de andere piloten.
Morizo is geen Italiaan, maar een Japanner, meerbepaald Akio Toyoda, het 69-jarige opperhoofd van Toyota, al jaren de grootste autofabrikant ter wereld. De man houdt er al jaren een hobby als racepiloot op na, en nam al vaak deel aan de etmaalrace in de Eifel. Ditmaal is hij erbij met een GR Yaris, die hij onder andere deelt met zijn zoon Daisuke.

Meesterrrijder
Toyoda, die in 2009 ceo werd van Toyota en ondertussen voorzitter is, is de kleinzoon van de stichter van dat bedrijf. Pas op latere leeftijd kreeg hij de smaak van het betere autorijden te pakken, onder andere door zijn contacten met Hiromu Naruse. Die laatste was een zogenaamd ‘Master Driver’ bij het bedrijf, en overleed na een ongeval in een Lexus LFA in de buurt van de Nürburgring, waar Toyota/Lexus zoals zovele autobouwers een klein ontwikkelingscentrum heeft.
Enkele jaren eerder hadden de twee samen Gazoo Racing opgericht, een soort hobbyclub binnen het bedrijf dat deelnam aan wedstrijden als de 24 Uren van de Nürburgring. Het doel was om een betere rijder te worden, en zo met meer kennis van zaken te kunnen oordelen over toekomstige producten, maar ook om prototypes uit te testen.
Zo reed hij in 2009 onder zijn schuilnaam mee in een gecamoufleerd prototype van de Lexus LFA, een auto waarbij hij mee aan de wieg had gestaan. Die schuilnaam diende in eerste instantie om niet te veel aandacht op zich te vestigen. Inmiddels is Toyoda wel een bekend gezicht in de coulissen van het langste racecircuit ter wereld, al is ook bij het grote publiek niet algemeen geweten dat hij op gezette tijden de pilotenhandschoenen aantrekt.
Carlos en Ulrich
De vorige keer dat ‘Morizo’ meedeed in de wedstrijd, was overigens in 2019, toen ook een zekere Carlos Tavares erbij was. De Portugees was destijds de grote baas van PSA, en later ook fusiebedrijf Stellantis, en nam toen met een Opel Astra deel in een lage categorie. In 2019 deelde Toyoda een Supra met onder andere onze landgenoot Herwig Daenens, een van de voornaamste Europese testrijders van de Japanse autofabrikant.
Ook Ulrich Bez, destijds baas van Aston Martin, nam jaren deel met een auto van zijn eigen merk. Dat Bez en Toyoda elkaar leerden kennen aan de rand van het Duitse circuit, leidde tot de creatie van de malle Aston Martin Cygnet, een omgebouwde Toyota iQ.

Volksfeest
In ons land staat de 24 Uren van de Nürburgring qua aandacht van pers en publiek in de schaduw van die van Le Mans, die afgelopen weekend plaatsvond, en van Spa, die dan weer eind juni doorgaat. Aan de andere kant van de grens is het evenwel een uiterst belangrijke wedstrijd, waar de grote Duitse autobouwers het tegen elkaar opnemen en waar vlot 200.000 fans er rond het circuit een spectaculair kampeerfeest van maken, met veel braadworst en nog meer bier.
Met Maxime Martin, Laurens Vanthoor, Alessio Picariello, Ugo De Wilde en Charles Weerts doen er ook enkele Belgische toppers mee, waarbij vooral die eerste 2 een mooie kans maken op de zege. Zij rijden in de SP9-categorie, waarin GT3-wagens meedoen. In totaal zijn de meer dan 140 deelnemers verspreid over een 20-tal categorieën, met grote snelheidsverschillen die uiterst spectaculaire (en bijwijlen gevaarlijke) taferelen opleveren.
De wedstrijd start op zaterdag 21 juni om 15.30u. Kijken kan ter plaatse, of gratis via het YouTube-kanaal van de 24 Uren van de Nürburgring.