Een krachtig en symbolisch beeld: een elektrische berline uit China, gebouwd door een techbedrijf zonder enige autohistoriek, klopt Porsche én Tesla op het meest veeleisende circuit ter wereld. Met een rondetijd van 7 minuten en 4,957 seconden op de Nordschleife wordt de Xiaomi SU7 Ultra de snelste productie-EV ooit op dit iconische circuit, dat nog altijd rillingen opwekt bij professionele piloten. Daarmee laat hij zowel de Porsche Taycan Turbo GT (7:07,55) als de Rimac Nevera (7:05,29) achter zich. Oké, het is nog niet zo straf als het prototype dat Xiaomi vorig jaar testte (6 min 46 sec 8 c), maar de prestatie blijft indrukwekkend.
Wat het meest opvalt, is niet de tijd. Het is vooral het feit dat deze prestatie komt van een constructeur die nog maar net komt kijken in de autowereld. In amper enkele jaren is China van volger geëvolueerd naar technologisch leider in bepaalde hoogtechnologische niches. Xiaomi is daar het perfecte voorbeeld van.
Toonbeeld van knowhow
De SU7 Ultra is niet zomaar een krachtpatser. Het is een uitstalraam van technologie, industriële expertise en strategisch inzicht. Met drie elektromotoren die samen 1.547 pk leveren, sprint hij van 0 naar 100 km/u in 1,98 seconden en haalt hij een topsnelheid van 346 km/u.
Opvallend is dat Xiaomi niet gewoon dure onderdelen op een hoop heeft gegooid. De ontwikkeling is technisch bijzonder hoogstaand: koolstof-keramische remmen, een luchtvering met dempers met dubbele kamers, torque vectoring, en een Qilin 2.0-batterij van CATL, nog zo’n Chinees technologisch zwaargewicht. Kortom: alle modernste technologieën zitten in de auto en Xiaomi beheerst ze perfect. En dat is ronduit indrukwekkend. Nog geen tien jaar geleden werd er nog smakelijk gelachen met Chinese auto’s die amper één of twee sterren haalden in de Euro NCAP-crashtests. Vandaag is het lachen gedaan...
Grote ambities
Hoe valt zo’n steile opmars te verklaren? Louter financiële slagkracht is onvoldoende. China investeert massaal in onderzoek en ontwikkeling. Na het kopiëren is het nu volop aan het innoveren. Xiaomi past zijn methodes uit de consumentenelektronica toe op auto’s: korte ontwikkelingscycli, industriële wendbaarheid en... een obsessie met prestaties. En dat loont.
Deze aanval is dan ook bijzonder symbolisch, zeker omdat de Nürburgring – ook wel de Groene Hel genoemd – traditioneel het domein is van Duitse automerken. Deze recordtijd is dus ook een boodschap aan Europa: de vroegere dominantie is geen evidentie meer. Net zoals Tesla destijds met zijn Model S Plaid, toont Xiaomi dat een digitale outsider de spelregels helemaal kan herschrijven.
Natuurlijk zullen sommigen opwerpen dat het record voor een productieauto op de Nürburgring nog altijd in handen is van een Europees merk: de Mercedes-AMG One (6 min 29). Maar dat is een hypercar met een F1-motor, geen gezinsberline. En het absolute record blijft dat van de Porsche 919 Hybrid Evo (5 min 19 s), maar ook dat is een prototype, niet toegelaten op de weg. De enige vraag die nog rest: hoelang blijft Europa nog aan de top?