Henri Chapron, geboren in 1886, was al vroeg gepassioneerd door alles wat met carrosseriebouw te maken had. Op zijn veertiende begon hij het vak te leren. In 1919 opende hij een atelier in Neuilly, waar hij Ford T’s ombouwde die afkomstig waren van Amerikaanse legervoorraden. Die auto’s werden omgevormd tot bestelwagens of gezinswagens. De zaken liepen goed en hij verhuisde naar Levallois-Perret. In dat grotere atelier werkte hij aan chassis van uiteenlopende merken en groeide hij uit tot een van de meest gerenommeerde namen in de wereld van de exclusieve carrosserieën. Hij bouwde trouwens ook bussen en andere bedrijfsvoertuigen.
Na de Tweede Wereldoorlog veranderde de luxemarkt: fabrikanten gingen steeds vaker zelfdragende koetswerken leveren, rechtstreeks uit de fabriek. Dat betekende minder werk voor Chapron, die op zoek moest naar nieuwe kansen. In 1956 ontdekte hij de nieuwe Citroën DS, die toen alleen als berline bestond. De DS had een revolutionaire techniek en een rigide platform waarop de carrosserie werd geschroefd. Dat zag hij als een kans, net als zijn vergrijzende klanten. Eerst ontwierp hij de tweezitscabrio La Croisette en een vierzitter, Le Caddy genaamd.

Succes
Die cabrio’s werden zo’n succes dat Citroën zelf Chapron benaderde om een officiële ‘fabrieksversie’ te bouwen. Uiteindelijk rolden er zo’n 1.365 exemplaren van deze open DS van de band. Tegelijk bleef Chapron ook exclusieve modellen maken voor klanten met een stevig budget.
Zo kon Le Caddy zijn carrière voortzetten. Ondanks de pittige prijs werden er 37 gebouwd, allemaal volgens de wensen van de klant. In 1962 kreeg de DS een facelift, maar sommige Chapron-klanten wilden nog de originele looks van de eerste DS, gecombineerd met de technische verbeteringen van dat moment: van 6 naar 12 volt, hogedrukhydraulica en verholpen kinderziektes.

Dure restauratie
Bij de Franse koetswerkbouwer was de klant koning. Chapron bouwde drie wagens met deze specifieke configuratie. Eén daarvan, uit 1962, staat momenteel te koop bij de Nederlandse verkoper DTM Collectibles.
Volgens de advertentie heeft de restauratie van deze auto alleen al meer dan 500.000 euro gekost, gespreid over een periode van vier jaar. De vorige eigenaar kon de werken helaas niet afmaken, waarna DTM Collectibles de restauratie tot een goed einde bracht. Deze DS Le Caddy in uitzonderlijke staat wordt nu aangeboden voor 325.000 euro. Daarmee is het een van de duurste Citroëns op de markt vandaag.