De enquête, uitgevoerd door het bureau Q&A in opdracht van vergelijkingsplatform voor verzekeringen Independer, brengt aan het licht dat flitsappgebruikers veel meer snelheidsbekeuringen verzamelen dan andere bestuurders. Uit een testgroep van duizend automobilisten bleek dat maar liefst 41 procent van de flitsappers het afgelopen jaar een verkeersboete kreeg. Maar bij bestuurders zonder zo’n waarschuwingshulp aan boord, daalde dat cijfers naar amper 19 procent. De helft dus.
Ergens is het tegenstrijdig dat zij die zich wapenen tegen controles net vaker geklist worden, maar onlogisch is de achterliggende verklaring niet. Verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer wijst op een — voor psychologen niet onbekend — effect van risicogedrag. “Vertrouwen op meldingen kan ertoe leiden dat je sneller rijdt als je niets hoort. Dat vergroot de kans op boetes, zeker als je te laat wordt gewaarschuwd of onterecht denkt dat er geen controle is.”
Volgens Ypma fungeert de app dan niet als hulpmiddel, maar als een vals gevoel van veiligheid dat uitnodigt tot harder rijden. “Matig je snelheid liever voor de veiligheid, niet alleen om een boete te vermijden,” voegt hij er nog aan toe.

Jongeren en mannen op kop
Voor alle duidelijkheid, de studie werd uitgevoerd onder Nederlandse bestuurders. De cijfers zijn wellicht niet een-op-een overdraagbaar naar ons land, maar er zijn weinig redenen om aan te nemen dat de trend voor Belgische flitsappgebruikers anders zou zijn.
Het onderzoek bevestigde nog een vooroordeel, namelijk dat jongeren de duimen moeten leggen voor oudere chauffeurs. Bestuurders tussen 18 en 29 jaar krijgen opvallend meer boetes dan hun rijpere tegenhangers. Maar liefst 45 procent van hen werd vorig jaar bekeurd. Ter vergelijking: bij zestigplussers is dat amper 16 procent. Deze cijfers zijn voor verzekeraars koren op de molen om hun hogere tarieven bij de jeugdige groep te verantwoorden. Dikwijls wordt hen leeftijdsdiscriminatie verweten. Nog volgens Ypma is het leeftijdsverschil logisch: “Jongere chauffeurs hebben minder ervaring (…). En die cijfers bevestigen dat beeld.”
Dat er tussen mannen en vrouwen verschillen zijn, mag evenmin verbazen. Mannen mogen beduidend vaker een boete uit de brievenbus opdiepen: 33 procent tegenover 21 procent bij vrouwen. Tegelijkertijd gebruiken ze ook vaker een flitsapp: 42 procent van de mannen tegenover 30 procent van de vrouwen.

Meer kilometers, meer boetes
Waarom flitsappgebruikers meer worden beboet, heeft verder te maken met rijgedrag. Wie zo’n app gebruikt, is meestal vaker onderweg en legt dus meer kilometers af. Meer tijd achter het stuur, betekent nu eenmaal meer kans om betrapt te worden …
Het onderzoek wijst tenslotte op de rijstijl die apps uitlokken. De veelvoorkomende fout is dat flitsappgebruikers in feite van flitspaal naar flitspaal rijden. In plaats van een constante snelheid aan te houden, wordt er telkens wat gas bijgegeven zodra de waarschuwingen zich koest houden. Er ontstaat een soort van jojo-effect, en dat is lang niet waterdicht. Een cruisecontrol is daarom een betere remedie tegen boetes dan een flitsapp.
Verboden in het buitenland
Nog een belangrijk weetje: in tegenstelling tot België zijn in heel wat Europese landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland, Zwitserland en Frankrijk, flitsapps verboden, zelfs als de app niet actief is. In deze gevallen mag je de waarschuwingen via je gps wel gebruiken, maar niet via een aparte app zoals Coyote of Waze. Informeer je dus goed voor je op autovakantie vertrekt.