Het debat tussen voorstanders van elektrische auto’s en fans van de verbrandingsmotor blijft oplaaien, ondanks talloze studies die steevast de elektrische auto als winnaar aanwijzen. Toch kwam er onlangs een opvallende uitspraak van niemand minder dan Akio Toyoda, voormalig topman van Toyota. In een lijvig interview met Automotive News stelde hij: “We hebben zo’n 27 miljoen hybrides verkocht. Die hadden dezelfde impact als 9 miljoen volledig elektrische auto’s in omloop. Maar als we 9 miljoen EV’s in Japan hadden gebouwd, zou dat juist tot méér CO2-uitstoot hebben geleid.” Als we er even de rekenmachine bijhalen, betekent dit volgens Toyoda dat één elektrische auto evenveel uitstoot als drie hybrides.
Maar waarom zou Akio Toyoda zulke uitspraken doen, net nu Toyota zijn nieuwe strategie heeft aangekondigd met vijftien volledig elektrische modellen tegen 2027? De verklaring ligt in de details: Toyoda baseert zijn beweringen op de Japanse elektriciteitsmix en die is allesbehalve groen. Geen wonder dus dat zijn uitspraken internationaal de nodige wenkbrauwen doen fronsen.

Een verklaring
Toyoda’s uitspraken zijn eigenlijk goed te begrijpen als je kijkt naar de Japanse energiemix, die nog steeds sterk leunt op kolen en andere fossiele brandstoffen. Dat maakt Japanse stroom behoorlijk vervuilend. En dat komt bovenop de CO₂-uitstoot die al vrijkomt bij de productie van elektrische auto’s — vooral door de batterij. Volgens een studie gepubliceerd in IOP Science veroorzaakt de productie van een hybride auto tussen de 6 en 9 ton CO₂, terwijl dat bij een volledig elektrische auto kan oplopen tot 11 à 14 ton. Omdat Japan zo’n koolstofintensieve stroom heeft, lukt het elektrische auto’s daar amper om hun hogere productieschuld terug te verdienen. Dat ligt in Europa anders, waar een groter deel van de stroom uit nucleaire, wind- en zonne-energie komt — al staan er ook hier nog altijd enkele gascentrales te draaien.
Daily 5 report for Tuesday, June 10: Toyota’s Akio Toyoda gets new top role https://t.co/Tr1s7ThE88 pic.twitter.com/pJu08r9OWH
— Automotive News (@Automotive_News) June 11, 2025
De hamvraag is natuurlijk: wanneer heeft een elektrische auto zijn koolstofschuld terugbetaald? Daarover lopen de studies uiteen en, zoals te verwachten, verschilt het kantelpunt van land tot land. Volgens het Argonne National Laboratory moet een EV zo’n 31.300 kilometer rijden om de CO₂-uitstoot van de productie goed te maken. Dat is minder dan twee jaar voor een gemiddelde Amerikaanse automobilist, stelt FactCheck.org.
Andere bronnen, zoals het wetenschappelijke tijdschrift Nature, schatten dat omslagpunt wat hoger: rond de 45.000 kilometer. Ook hier geldt: het hangt sterk af van waar de auto rijdt. Zo becijferde het Amerikaanse ministerie van Energie onlangs dat een Tesla Model Y in Virginia gemiddeld 149 gram CO₂ per mijl uitstoot, terwijl dat in Californië, dankzij veel schonere stroom, slechts 80 gram is. Ter vergelijking: een Prius Plug-in komt in die staten respectievelijk op 177 en 130 gram per mijl. Alles opgeteld betekent dat voor elektrische auto’s het break-evenpunt qua uitstoot meestal tussen de 2,2 en 2,4 jaar gebruik ligt.
EV-achterstand
Toch rijst de vraag: wat bezielde Akio Toyoda om uitgerekend nu zulke uitspraken te doen, terwijl Toyota net probeert zijn EV-achterstand in te halen? Feit is dat Toyoda destijds naar de uitgang werd begeleid vanwege zijn negatieve houding tegenover elektrische aandrijving. Een strategie die volgens critici het voortbestaan van ’s werelds grootste autofabrikant in gevaar bracht. Maar van mening veranderen? Dat doet hij duidelijk niet.

Integendeel, inmiddels heeft hij een nieuwe functie: voorzitter van de Automobile Business Association of Japan. Zijn missie? De auto verankeren als onderdeel van de Japanse cultuur, door “de harten en geesten” van het publiek te veroveren. Een ambitieus plan, al klinkt het bij Toyoda - een hartstochtelijke fan van autosport - toch vooral als de opmaat naar een nieuwe aflevering van Tokyo Drift in de serie The fast and the furious.