Het zijn onzekere tijden voor het zwarte goud. De jongste prognoses van S&P Global Commodity Insights wijzen erop dat de prijs van een vat Brent Crude Oil kan zakken tot onder 50 dollar — en mogelijk zelfs tot 40 dollar in 2025. Volgens Business AM heeft het bedrijf zijn verwachtingen naar beneden bijgesteld: voor Brent van 72 naar 63 dollar, met voor WTI Crude zelfs nog somberdere vooruitzichten.
Wat zit er achter deze trend? De wereldwijde vraag naar energie stagneert, de productie trekt weer aan en er hangen economische donkere wolken boven vooral de Verenigde Staten. Ter herinnering: OPEC+ plant tegen eind 2026 nog eens 2,2 miljoen extra vaten per dag op de markt te brengen, wat de prijzen verder onder druk zal zetten. In mei verraste OPEC de markten al door de productie met 411.000 vaten per dag op te krikken.
Toch is dat krimpscenario allerminst zeker. Een tijdelijke dooi in de relaties tussen Washington en Peking zou roet in het eten kunnen gooien. De VS hebben weliswaar een extra heffing van 30% aangekondigd op bepaalde Chinese producten — waarmee het totale tarief oploopt tot 55% — maar dit blijft een cosmetische ingreep die de handelsoorlog slechts tijdelijk zal temperen. We verwachten dat de Amerikaanse vraag naar Chinese producten beperkt zal blijven, aangezien de hogere prijzen door de heffingen hun tol zullen eisen.

Minder dure zomer aan de pomp?
Maar zijn de vooruiztichten voor automobilisten veelbelovend? Volgens de Amerikaanse Energy Information Administration (EIA) zal de gemiddelde benzineprijs in 2025 met 3% dalen, gevolgd door nog eens 6% in 2026. Vooral komende zomer belooft bijzonder gunstig te worden: een ‘gallon’ benzine zou gemiddeld 3,10 dollar kosten — het laagste peil sinds 2020, gecorrigeerd na inflatie.
Traditioneel stijgen de prijzen aan het begin van de zomer, meegetrokken door de Amerikaanse vakantieperiode. Maar in 2025 zou het weleens anders kunnen lopen: ondanks het toeristenseizoen blijven de prijzen mogelijk verrassend laag. Dat is te danken aan het ruime aanbod én het feit dat de vraag stilaan afvlakt.

Fragiel evenwicht
En in België? Zoals gezegd heeft de prijs van ruwe olie hier maar een beperkte invloed op de pompprijzen. Meer dan de helft van wat we betalen, bestaat uit belastingen — in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS. Zou de prijs voor een vat dalen tot 40 dollar of minder, dan zou dat zeker voelbaar zijn, maar verwacht geen verschil van 10 procent per liter.
Voor Belgische automobilisten valt de situatie voorlopig best mee: met prijzen die rond 1,60 euro per liter schommelen — en soms zelfs lager — kun je moeilijk spreken van een gespannen markt. Wat wel vaak vergeten wordt: periodes van goedkope olie gaan meestal hand in hand met economische vertraging. En dat is dan weer allesbehalve goed nieuws…
We hopen alvast dat de situatie niet helemaal op z'n kop komt te staan. De spanningen tussen Israël en Iran nemen toe en werpen vragen op over zowel de Iraanse productiecapaciteit als de veiligheid van de schepen die via de Straat van Hormuz zowat 20% van alle ruwe olie wereldwijd vervoeren.