Als eerste SUV die ontwikkeld werd door de M-divisie van BMW, heeft de XM zijn publiek eigenlijk nooit echt gevonden sinds zijn lancering, drie jaar geleden. Deze mastodont met imposante afmetingen kende magere verkoopcijfers, vooral in de Verenigde Staten, nochtans zijn belangrijkste markt. De Beierse constructeur heeft daarom beslist om het gamma aan te passen, in een poging om het model nieuw leven in te blazen. Voortaan is de XM nog maar in twee motorversies beschikbaar.

Krachtpatser
De versie die vroeger Red Label heette, wordt voortaan gewoon Label genoemd. Deze uitvoering beschikt over een V8 biturbo in combinatie met een elektromotor, die geïntegreerd is in de achttraps Steptronic-versnellingsbak. Samen leveren ze een systeemvermogen van 748 pk en een koppel van 1.000 Nm – een cijfer dat je normaal bij vrachtwagens verwacht.
De prestaties zijn indrukwekkend: van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u, of zelfs 290 km/u met het optionele M Driver’s Package. Dit is de krachtigste BMW die ooit in serie gebouwd werd, en hij haalt tot 76 kilometer rijbereik in volledig elektrische modus. Om die vernieuwing in de verf te zetten, riep BMW de hulp in van de bekende Britse dj Carl Cox. Die creëerde een compositie, de XMphony, waarin het gebulder van de V8, het klikken van de schakelpeddels en het welkomstgeluid worden samengebracht. Of dat zal helpen om de verkoop te boosten? We hebben er onze twijfels bij, zeker voor een wagen die bijna 190.000 euro kost... zonder opties.

Instapversie
Een paar maanden geleden nam de XM 50e afscheid van de V8. In de plaats komt een 3.0 zescilinder, gekoppeld aan een plug-inhybride aandrijving zoals bij de XM Label. Deze versie levert 476 pk en kan tot 83 kilometer afleggen zonder de benzinemotor te gebruiken.
Met deze aanpassing van het XM-gamma komen er ook enkele technische nieuwigheden. De opvallendste is de toename van het laadvermogen op wisselstroom: van 7,4 naar 11 kW. Geen overbodige luxe, gezien het hoge prijskaartje van het model. De laadtijden zouden hierdoor logischerwijze verbeteren, al geeft BMW daarover geen concrete info..

Nieuwe accenten
Het robuuste design van de XM blijft behouden, al zijn er enkele updates. Zo is er een nieuwe kleur: Frozen Tanzanite Blue. Verder krijgt de SUV een unieke lichtanimatie bij het instappen en M-velgen van 23 duim in zwarte afwerking. Binnenin zijn er drie nieuwe tinten voor het merino leder van BMW Individual: Night Blue, Vintage Coffee en Silverstone. De Label-versie krijgt ook bijpassende kussens op de achterbank.
De XM wordt gebouwd in de Amerikaanse fabriek van Spartanburg, in South Carolina, en wordt op 14 juni officieel voorgesteld tijdens de 24 Uren van Le Mans. De eerste leveringen zouden binnenkort plaatsvinden.