De Japanse constructeur KG Motors uit Hiroshima (niet te verwarren met het Zuid-Koreaanse KGM, het vroegere SsangYong) maakt furore op het internet met zijn microcar Mibot. Hoewel deze pas vanaf 2027 in serieproductie gaat, zou het merk nu al minstens 3.300 bestellingen hebben genoteerd, met een instapprijs van iets meer dan 6.100 euro.
Voor die prijs biedt de Mibot een compact formaat: met een lengte van 2,49 m en een breedte van 1,13 m glipt hij overal tussendoor. Keerzijde van de medaille: hij is nog 26 cm smaller dan een Citroën Ami en is een eenzitter. Je laadt hem op via een klassiek stopcontact, en na 5 uur is hij volledig opgeladen. Dankzij de batterij van 7,68 kWh haalt hij een rijbereik van 100 km, wat voldoende is voor korte ritten. Zijn topsnelheid bedraagt 60 km/u en hij werd specifiek ontworpen als antwoord op het gebrek aan openbaar vervoer buiten de grote Japanse steden.

Succes in Japan
In een land dat niet bepaald warmloopt voor elektrische auto’s, toont KG Motors dat een praktische en betaalbare wagen wel commercieel succes kan boeken. In het land van de kei cars – microwagentjes met fiscale voordelen en lagere parkeertarieven – weet de Mibot zich te onderscheiden dankzij zijn scherpe prijs, die veel toegankelijker is voor de gewone Japanner.
Qua uiterlijk valt de KG Motors Mibot op door zijn grote glasoppervlak en zijn schattige uitstraling, alsof je kijkt naar een levensgrote speelgoedauto of een ontbijtgranendoos op wieltjes. Deze vierwieler met zelfdragend koetswerk heeft slechts één verwarmde zetel, een kleine koffer voor 45 kg bagage, een multifunctioneel aanraakscherm met OTA-updates, luidsprekers en zelfs airco.

Gemakkelijk te vervoeren
De Mibot kreeg wereldwijde aandacht dankzij een grappig filmpje waarin je ziet hoe hij moeiteloos wordt ingeladen in een gewone bestelwagen – een bewijs van de zeer compacte afmetingen. Voorts blijft het natuurlijk een vierwieler die niet dezelfde veiligheid biedt als een volwaardige auto. Maar met 6,7 pk onder de motorkap hoef je bij het optrekken niet meteen schrik te hebben...
In Japan vormt de Mibot concurrentie voor Toyota, waarvan het gelijkaardige model het moeilijker heeft om kopers te vinden. Toch zal KG Motors ook rekening moeten houden met de komst van een nieuwe stadsmini van BYD, die betere prestaties én een aantrekkelijke prijs belooft en de Mibot in de schaduw kan zetten.