Na Thierry Neuville, die in 2024 het WK Rally won, wordt komend weekend mogelijk een nieuwe pagina geschreven in het boek van de Belgische autosportgeschiedenis. In de 24 Uren van Le Mans treden immers enkele Belgen aan in de hoogste categorie, met een aardige kans op winst. Het zouden de eerste landgenoten zijn sinds Jacky Ickx in 1982 zijn 6e en laatste eindzege pakte in de grootste etmaalrace van het jaar.
Een eventuele zege van Laurens Vanthoor, Dries Vanthoor of Stoffel Vandoorne zou sowieso felbevochten zijn, want deze categorie van de autosport, het uithoudingsracen, beleeft een zelden geziene hoogconjunctuur. Liefst 21 auto’s van niet minder dan 8 verschillende fabrikanten treden immers aan in de topcategorie, Hypercar genaamd.
Waaronder Toyota, dat jarenlang de klasse domineerde, maar ook Ferrari, dat de jongste 2 edities van de 24 Uren van Le Mans won. Daarnaast zetten ook Porsche, BMW, Alpine, Peugeot, Cadillac en Aston Martin op 14 juni minstens één auto op de startlijn.

Rappe Limburgers
De gebroeders Vanthoor, uit Heusden-Zolder, maken allebei een serieuze kans op eindwinst. De oudste, Laurens, won vorig jaar samen met teammaats Kévin Estre en André Lotterer in hun Porsche 963 al het overkoepelende wereldkampioenschap (WEC). Hun auto stond toen bovendien op de pole-positie in Le Mans en streed er tot diep in de finale mee voor een podiumplek. Lotterer is voor dit jaar vervangen door Matt Campbell.
Dit jaar loopt het minder goed voor het Porsche-fabrieksteam, wellicht onder andere door een minder gunstige ‘Balance-of-Performance’. Dat is het systeem waarmee de organisatoren een gelijk speelveld willen creëren door met kleine technische bijsturingen sommige auto’s licht te bevoor- of benadelen. Voor komend weekend zijn echter nog kleine veranderingen aangekondigd om dat speelveld weer zo gelijk mogelijk te trekken.
Voor Laurens Vanthoor zou een zege in Le Mans in ieder geval een kroon op het werk zijn. Daarmee kan hij een van de enige autosporters ter wereld worden die de 4 grote etmaalraces gewonnen heeft, na de 24 Uren van Daytona en – in het vorige decennium – van Spa en van de Nürburgring.

Belgisch team
Broer Dries heeft voorlopig een minder rijk palmares, maar geldt wel als een van de snelste rijders van het veld. Zijn BMW M Hybrid V8, die hij deelt met Raffaele Marciello en Kevin Magnussen, deed in zijn eerste jaar, 2024, nog niet mee voor de prijzen, maar is dit jaar duidelijk wel gereed om mee te strijden voor de eindzege.
Voor die campagne doet BMW beroep op het Belgische raceteam WRT, dat recent verhuisde van Henegouwen naar Luik. Het toonde zich het afgelopen anderhalf decennium in diverse categorieën al als één van de beste renstallen van Europa, qua technische en strategische omkadering, en wil ook in Le Mans zijn voet naast de grote fabrieksteams van Porsche, Toyota en Ferrari zetten.
De bekendste van de Belgische deelnemers is allicht Stoffel Vandoorne, gezien zijn Formule 1-verleden, maar de Kortrijkzaan rijdt iets meer in de luwte. Peugeot was één van de eerste deelnemers aan de nieuwe formule van het WEC, maar de 9X8 toonde de afgelopen jaren slechts zelden het potentieel om mee te strijden voor een zege in het kampioenschap of in Le Mans. Voor hen lijkt een podium het hoogst haalbare, al kan er op 24 uren tijd natuurlijk heel veel gebeuren.
Mannen en vrouwen
In de tweede categorie, LMP2, doen dit jaar geen landgenoten mee, maar wel in de LMGT3-klasse, met racewagens die van straatauto’s zijn afgeleid.
Zoals Maxime Martin, die afgelopen winter de overstap maakte van BMW naar Mercedes. De in historische zilverkleuren gespoten AMG GT is de eerste Mercedes aan de start sinds 1999, toen verschillende auto’s van het Duitse merk op topsnelheid het luchtruim kozen.
Sarah Bovy zou dit jaar aanvankelijk niet deelnemen, maar de supersnelle Luikse werd ter elfder ure opgeroepen om een geblesseerde collega te vervangen. Zij treedt aan in een Porsche 911 van het Iron Dames-team. Ze deelt het stuur met twee andere dames.
Antwerpenaar Tom van Rompuy is er tenslotte opnieuw bij in een Corvette Z06.
Hopeloos uitverkocht
De 24 Uren van Le Mans start op zaterdag 14 juni om 16u, en eindigt een etmaal later.
Ter plaatse gaan kijken wordt moeilijk voor wie geen toegangsticket heeft. De circa 300.000 toeschouwersplaatsen zijn al van voor de jaarwisseling uitverkocht.
Kijken kan via Eurosport (HBO), de RTBF of de betalende streamingdienst van het FIA WEC-kampioenschap.