In landen als Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Zwitserland gaan er nieuwe regels van kracht rond milieuzones, snelheidsbeperkingen en rijgedrag. Vooral toeristen die met de auto reizen, kunnen maar beter weten waar ze aan toe zijn. Zo verhoogde Oostenrijk vorig jaar al zijn boetetarieven en regels. Gocar zet de belangrijkste wijzigingen op een rij.
Frankrijk: milieusticker en beperkingen voor motorfietsen
Hoewel Frankrijk gestemd heeft voor de afschaffing van zijn milieuzones, blijven ze voorlopig nog van kracht. Toeristen met de auto moeten dus controleren of hun bestemming in een lage-emissiezone ligt en desnoods een geldige Crit’Air-sticker aanvragen.

Deze blijft verplicht tot de wet definitief wordt goedgekeurd. Wie de regels aan zijn laars lapt, riskeert een boete vanaf 68 euro. Bestel je vignet via de officiële website van de Franse overheid — betalen kan enkel met kredietkaart. Het kost 4,91 euro en wordt doorgaans binnen 10 tot 15 werkdagen geleverd. Er circuleren helaas verhalen over foutief bedrukte nummerplaten op de sticker, dus bestel op tijd om eventuele problemen nog te kunnen rechtzetten. In noodgevallen kun je voorlopig ook de uitgeprinte bevestiging van je aanvraag achter de voorruit leggen.
Ook motorrijders moeten extra opletten in het land van Macron: het populaire ‘filefilteren’ — tussen de rijen door rijden bij file — is sinds januari verboden binnen de bebouwde kom. Buiten de steden blijft het wel toegestaan, maar wie zich in de stad toch waagt aan het manoeuvre, kan een fikse boete verwachten.
Ga je over de Péripherique in Parijs, weet dan dat de toegelaten snelheid werd verlaagd naar 50 km/u. Veel andere steden hebben hun maximumsnelheid trouwens naar 30 km/u teruggebracht.
Italië: zet je winterbanden op hotel
Italië staat bekend om zijn strikte ZTL-zones (Zona a Traffico Limitato), vooral in steden als Rome, Florence en Milaan, waar enkel geregistreerde nummerplaten van inwoners (en geautoriseerde voertuigen) zijn toegelaten. Die zones zijn in 2025 verder uitgebreid, en wie zonder vergunning binnenrijdt, riskeert zware sancties (tot 335 euro). De overwaking gebeurt via ANPR-camera’s.

Wat minder mensen weten: vanaf 15 april is het verboden om met winterbanden met een lagere snelheidsindex dan de topsnelheid van de auto te rijden. Die regel geldt tot het najaar en wordt streng gecontroleerd. De boetes? Die schommelen tussen de 422 en 1.682 euro tot zelfs het intrekken van je rijbewijs. De juiste all-seasonbanden (met een snelheidsindex gelijk aan of hoger dan de topsnelheid van de wagen) mogen wel.
Zoals we eerder al berichten, moet je in Italië ook oppassen voor nonchalante hangarmen door de zijruit. Volgens de Italiaanse wet moet je je handen altijd aan het stuur houden. En ja, er wordt op gecontroleerd.
Spanje: hou rekening met fietsers
Spanje zet in op verkeersveiligheid. Automobilisten moeten voortaan minstens vijf meter afstand houden als ze achter een fietser rijden in stedelijke zones. Dat komt bovenop de bestaande regel dat je minstens 1,5 meter zijdelings moet aanhouden bij het inhalen. Als je inhaalt, mag je ook niet harder dan 20 km/u boven de toegelaten snelheid. Maar haal je een fietser in, dan moet je net 20 km/u trager dan toegestaan.

Een andere nieuwigheid is de invoering van de zogeheten reddingsstrook bij files. Net zoals in Duitsland (de befaamde Rettungsgasse) zijn bestuurders verplicht om bij opstoppingen een doorgang vrij te maken voor hulpdiensten: naar links op de linkerbaan, naar rechts op de rest.
Hou er tenslotte rekening mee dat niet alleen toeristische trekpleisters, zoals Barcelona, maar ook kleinere gemeenschappen soms milieuzones hanteren. Het is best ingewikkeld, want in sommige gevallen telt ook het buitenlands vignet, in andere niet.
Duitsland: grenscontroles
Sinds het einde van de vorige zomervakantie handhaaft Duitsland opnieuw grenscontroles, een maatregel die Nederland overigens ondertussen is gevolgd. Deze moeten illegale migratie indijken, maar zorgen ook voor vertraging aan de grensposten. Vergeet dus zeker je identiteitskaart of paspoort niet.

Daarnaast geldt sinds juli een nieuwe tolheffing voor voertuigen boven de 3,5 ton, gericht op beroepsvervoer. Dat raakt onder meer bestelwagens, campers en wagens met aanhangwagens voor commercieel gebruik. Wie voor privédoeleinden reist, blijft voorlopig buiten schot.
Zwitserland: digitaal vignet als nieuwe norm
Zwitserland blijft vasthouden aan het bekende snelwegvignet van CHF 40 (zo’n 42 euro), maar biedt vanaf 2025 ook een digitale versie aan. Deze wordt gekoppeld aan je nummerplaat, waardoor je geen fysieke sticker meer nodig hebt. Handig voor wie op het laatste moment vertrekt.
Let wel: wie zonder geldig vignet een Zwitserse snelweg op rijdt, riskeert een boete van CHF 200 (zo’n 206 euro). Het digitale alternatief wordt nu al massaal gebruikt door buitenlandse toeristen.

Geen nieuwe regel, maar wel één die je een shock van verbazing kan besparen: in Zwitserland is het verboden je portier hard dicht te slaan … Nee, dat is geen grap.
Oostenrijk: prijsverhogingen
Wie in Oostenrijk de snelwegen gebruikt, betaalt vanaf dit jaar meer voor het vignet, ook voor de korte vakantietermijn. Het eendaags vignet stijgt naar 9,30 euro, het tiendaags naar 12,40 euro en het tweemaandelijks naar 31,10 euro.

Tegelijk gelden strenge verkeersboetes - sinds vorig jaar al. Wie betrapt wordt met een snelheidsverschil tegenover de toegelaten snelheid van meer dan 60 km/u in de bebouwde kom of 70 km/u buiten de bebouwde kom, kijkt mogelijks tegen een boete tot 7.500 euro (vroeger: 5.000 euro) aan en moet wellicht met de trein verder door de onmiddellijke inbeslagname van het voertuig. Voor het niet-betalen van boetes gelden in Oostenrijk celstraffen, tussen 75 uur en zes weken.