Elektrische auto’s winnen terrein, maar hun batterijen blijven een struikelblok. Veel bestuurders vinden het laden nog altijd te traag, de actieradius te beperkt en de prijs te hoog. De batterij maakt gemiddeld 30 tot 40 procent uit van de totale kostprijs van een elektrische wagen — goed voor zo’n 7.000 tot 25.000 euro, afhankelijk van het model.
Om die obstakels te overwinnen, trekken autoconstructeurs en batterijproducenten volop de innovatiekaart. Toshiba, al jaren een vaste waarde in de elektronica-industrie, komt nu met een opvallende aankondiging: het Japanse bedrijf is gestart met de productie van zijn nieuwe generatie batterijen, waarvan de eerste exemplaren inmiddels geleverd worden. Hun eigenschappen zijn ronduit revolutionair.
Innovatieve anode
Wat deze batterij echt bijzonder maakt, is haar samenstelling. Het is de eerste ter wereld met een anode van niobium-titanium (NTO), in plaats van het gebruikelijke grafiet in lithium-ijzer-fosfaat (LFP) batterijen. Hoewel de energiedichtheid met zo’n 130 Wh/kg lager ligt dan de 200 Wh/kg van klassieke LFP-accu’s, blinkt deze technologie vooral uit in levensduur.

Toshiba claimt dat de batterij tot 15.000 laad- en ontlaadcycli aankan zonder merkbaar verlies aan capaciteit of prestaties. Ter vergelijking: bij een klassieke batterij ligt dat gemiddeld tussen 1.000 en 2.000 cycli. Omgerekend zou dit goed zijn voor zo’n 6 miljoen kilometer — uitgaand van een gemiddelde actieradius van 400 kilometer — zelfs bij frequent snelladen.

Herhaaldelijk snelladen leidt vaak tot lithiumafzettingen op de anode, “waardoor het risico op kortsluiting in de cel toeneemt, zeker naarmate batterijen verouderen”. Volgens Toshiba vormt de NTO-anode hierop een uitzondering: ze voorkomt de vorming van lithiummetaal en maakt langdurig veilig gebruik mogelijk, zelfs bij frequent snelladen. De nieuwe batterij werd inmiddels al succesvol getest in een voertuig op het terrein van de CBMM-fabriek in Araxá, Brazilië.
Snel opladen
Ook de oplaadsnelheid is een troef van deze nieuwe technologie. Dankzij een laadcapaciteit van 5C kan de batterij in amper 10 minuten tot 80 procent worden opgeladen — een prestatie waarmee Toshiba zich in de voorhoede van het ultrasnelle laden plaatst. De technologie speelt in op de noden van automobilisten die snel weer de weg op willen, en opent tegelijk de deur naar een herzien ontwerp van accu-afmetingen.
De fabrikant benadrukt ook het brede temperatuurbereik waarin de batterij optimaal presteert: van -30 tot +60 °C. Een belangrijke troef in extreme omstandigheden, waar klassieke batterijen vaak aan efficiëntie verliezen. Ook het gewicht is onder controle: een cel weegt zo’n 860 gram, met een volumetrische energiedichtheid van 350 Wh/l. Dat belooft vooruitgang op vlak van ruimtebesparing in het batterijontwerp.

Nieuwe benadering
Toshiba pakt het net even anders aan dan veel van zijn concurrenten. Het Japanse bedrijf vindt dat een grote actieradius niet het belangrijkste doel hoeft te zijn. Wat volgens hen echt telt, is een goed dekkend netwerk van laadpunten. Hierdoor kunnen de batterijen in de voertuigen zelf kleiner blijven. De nieuwe NTO-cellen zouden bovendien zo stevig zijn dat ze veel minder snel aan vervanging toe zijn. Dat betekent dat de batterij langer meegaat en dat de kosten voor automobilisten omlaag kunnen. Welke voertuigen als eerste met deze nieuwe batterij op de markt komen, is op dit moment nog niet duidelijk.