We hebben het over Noorwegen. Het land waar niet alleen de verkoop van elektrische voertuigen bijna 100% bedraagt, maar dat ook een voorbeeld is in ethisch ondernemen - zo liet het enkele jaren terug een veld van drie miljard vaten olie in de zeebodem zitten uit natuurbehoud.
Bestverkopende merk
Maar terwijl de verkoop van Tesla in grote delen van Europa keldert, omwille van de extreem-rechtse sympathieën van de omstreden Elon Musk, gaan de Noren hun gangetje en bestellen en masse auto’s van de man. In mei steeg de verkoop van het merk in het Scandinavische land met maar liefst - geen typfout - 213 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit officiële cijfers van de Noorse Automobielfederatie (OFV).

Met de 2.600 nieuwe wagens die Tesla vorige maand in Noorwegen afleverde, versterkt het zijn positie als bestverkopende automerk in het land. De vernieuwde Model Y, al drie jaar op rij de populairste auto is in Noorwegen, was opnieuw de absolute koploper. In mei haalde het model alleen al een marktaandeel van 16,5 procent — meer dan het dubbele van de nummer twee, Toyota’s bZ4X.
“De markt hier wijkt sterk af van de rest van Europa,” erkent OFV-directeur Øyvind Solberg Thorsen. Tesla’s verkoop voor heel 2025 staat voorlopig hoger dan vorig jaar. Daarmee blijft het nipt achter Volkswagen, maar het verschil wordt kleiner.
Alleenstaand succesje
Dat de Noorse markt zich zo sterk onderscheidt van de rest van Europa is desalniettemin opmerkelijk. In landen als Frankrijk, Zweden en België is de verkoop van Tesla’s juist ingestort. Over dezelfde periode daalde in Frankrijk de verkoop met 67 procent, in Zweden met 54 procent en in ons land met 47 procent. Volgens de Europese automobielfederatie ACEA halveerde Tesla’s marktaandeel in de EU in april tot 1,1 procent.

Een verklaring voor dat alleenstaande succesje geeft Christina Bu, voorzitster van de Noorse vereniging voor elektrische wagens (Norsk Elbilförening, tegenhanger van EV Belgium bij ons). “De Model Y biedt simpelweg erg veel waar voor zijn geld en past bij de Noorse noden: veel bagageruimte, vierwielaandrijving en een trekhaak,” zegt ze. Goed, maar dat alleen kan de zaak niet opklaren.
Wat dan wel? Enerzijds blijft de Model Y voor Noren wat de BMW X1 voor Belgen betekent: een verkoopmagneet. En anderzijds mist een recente prijsactie van Tesla zijn effect niet. Speelt een grote rol in het eclatante verkoopsucces: leningen tegen 0% interest. Dat slaat aan in een regio waar auto’s tot de duurste ter wereld behoren door de torenhoge taksen.
“Geen schaamte”
Is het dan zo dat de Noren hun koopgedrag strikt gescheiden houden van politieke overtuigingen? Blijkbaar niet. “De Noren houden niet van Musk, maar ze voelen geen schaamte een Tesla te bezitten,” vatte een analist het treffend samen op de Noorse tv.
Zoveel blijkt ook uit een recente studie van Norks Elbliförening: 63 procent van de Noorse batterijrijders geeft aan bepaalde merken of landen van herkomst bewust te mijden. Naast Tesla (43 procent) worden ook Chinese merken (23 procent) regelmatig uitgesloten om politieke of ethische redenen. “We kunnen daarom alleen maar speculeren hoe groot het succes van Tesla wel niet zou zijn, als de perikelen rond Musk er niet waren,” aldus Bu.
Want ondanks de knappe prestatie in mei, is het algemene plaatje voor Tesla minder fraai. Tijdens de eerste vijf maanden van het jaar krikte het merk zijn verkoop in Noorwegen met 8,1% op. Niet slecht, tot je beseft dat de markt van nieuwe wagens in het land er zomaar eventjes 30,6% op vooruitging!