De Audi e-tron GT, een knappe berline met de looks van een coupé, leidt sinds zijn lancering in 2020 een vrij discreet bestaan. Hij deelt zijn platform met de Porsche Taycan en krijgt net als zijn neef een bijzonder krachtige aandrijflijn én een 800V-architectuur die ultrasnel laden mogelijk maakt.
Audi positioneerde de e-tron GT bewust als een topmodel, maar dat hoge prijskaartje zorgde ervoor dat hij wat in de marge bleef. Daar brengt het merk nu verandering in met een nieuwe basisversie die vanaf 110.500 euro te koop is. Nog altijd een stevige som, maar wel exact 18.030 euro goedkoper dan de vorige instapversie.

Niet uitgekleed
Het goede nieuws: uiterlijk zie je geen verschil tussen de nieuwe e-tron GT quattro en de S-versie die daarboven gepositioneerd is. Dankzij de vierwielaandrijving beschikt hij over twee motoren – een vooraan en een achteraan – die samen 503 pk leveren, of zelfs 585 pk met launch control. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt amper 4 seconden in beslag.
De aandrijving wordt gevoed door een batterij van 105 kWh bruto, waarvan 97 kWh netto. Het rijbereik bedraagt 622 km (WLTP), wat zelfs 11 km meer is dan de e-tron GT quattro S, die ook 30 kg zwaarder is. Deze nieuwe versie kan bovendien snelladen aan 320 kW, waarmee hij in tien minuten zo’n 285 kilometer rijbereik kan bijtanken.

Mooi én efficiënt
Dankzij zijn luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 weet de e-tron GT quattro zijn energie efficiënt aan te spreken. Maar hij is niet alleen efficiënt: deze Duitse berline is ook gewoon een knappe auto. De batterij werd volledig in de bodemplaat geïntegreerd. In het batterijpakket zitten strategisch geplaatste holtes die fungeren als voetruimte voor de passagiers achterin. Dat zorgt voor meer comfort en beenruimte.
Hij is uitgerust met sportzetels vooraan met acht verstelmogelijkheden en een geïntegreerde hoofdsteun, die bijzonder comfortabel zijn op lange ritten. De achterbank kan gedeeltelijk of volledig worden neergeklapt, zodat je lange voorwerpen kunt meenemen in de koffer, die een inhoud van 405 liter biedt. De laadkabels berg je op in de frunk, die over een volume van 77 liter beschikt. De e-tron GT quattro wordt gebouwd in de fabriek Audi Sport Böllinger Höfe in Neckarsulm (Duitsland) en is in België te bestellen vanaf 15 mei.