De situatie bij Volvo blijft zorgwekkend: het merk draait structureel verlies. Die context leidde onlangs tot een wissel aan de top. De voormalige CEO, Håkan Samuelsson, is terug van weggeweest en zet nieuwe strategische lijnen uit. Heeft dat gevolgen voor de Belgische plannen van het merk, en in het bijzonder voor de Volvo-fabriek in Gent? Niet meteen. De integratie van de EX30, een compacte SUV die het momenteel erg goed doet in Europa, past perfect in de vernieuwde strategie van het merk: auto’s zoveel mogelijk lokaal produceren. Geen reden tot ongerustheid dus.
Toch leidt de situatie tot enkele veranderingen. Het lijkt erop dat de synergie met moederhuis Geely groter wordt. Bovendien heeft Volvo zijn strategie aangepast door de slabakkende vraag naar elektrische auto’s. De overgang naar volledig batterij-elektrische modellen zal dus trager verlopen dan eerst gepland. Zelfs in China. In het eerste kwartaal daalden de verkoopcijfers van Volvo daar met 12%, met amper 33.333 verkochte auto’s. Elektrische modellen verkopen ook daar moeizaam, zeker de luxueuze SUV EM90.

Plug-inhybride in de hoofdrol
Chinese klanten lijken steeds meer te kiezen voor plug-inhybrides. In maart steeg de verkoop van dat type auto met 39%, goed voor 334.000 exemplaren, volgens cijfers van de Chinese vereniging van autoconstructeurs.
Dat is Volvo niet ontgaan. Het merk wil die trend benutten door de XC70 opnieuw te lanceren op de lokale markt. Een stoere break voor China? Niet helemaal. De nieuwe XC70 is geen verhoogde V70 met brede bumpers meer, wel een plug-inhybride SUV van zo’n 4,8 meter lang. En hij krijgt een indrukwekkend elektrisch rijbereik: volgens de CLTC-cyclus haalt hij 200 km, wat volgens onze normen neerkomt op zo’n 160 km. Technische details zijn er nog niet, maar vermoedelijk krijgt hij een batterij van minstens 30 kWh.

De snelle reactie van Volvo op de wijzigende marktsituatie is te danken aan synergieën met andere merken uit de Geely-groep, zoals Zeekr, Lynk & Co en Polestar. De XC70 gebruikt het SMA-platform, dat binnen de groep ontwikkeld werd.
Nieuwe strategie
Volgens de CEO van Volvo moet de nieuwe XC70 gezien worden als een tussenstap naar volledige elektrificatie. Een deel van het publiek is duidelijk nog niet klaar voor een 100% elektrische auto. Daarom is het nodig om een evenwichtig gamma te bieden.

Veel meer is er op dit moment niet bekend. Het is nog niet duidelijk waar de XC70 gebouwd zal worden. Ook over de gebruikte technologieën is er nog geen duidelijkheid. Onlangs stelden Renault en Geely een innovatief systeem voor waarmee je elektrische modellen kunt ombouwen tot (plug-in)hybrides. Misschien is dat wel een piste...