Want weinig auto’s zijn zo vaak bespot als de Yugo. Het Joegoslavische karretje dat in de jaren 80 een plek veroverde op de Europese wegen, was gebouwd door Zastava, op basis van Fiat-techniek - een smakelijke cocktail voor dikke ellende. Al gauw reed het wagentje een reputatie van gebreken bij elkaar: slakkentrage motoren, roestgevoeligheid en een afwerking die zelfs in zijn tijd al beneden alle peil stond.
Retrofuturisme
In februari kondigde de Servische professor Dr. Aleksandar Bjelić, die de merkrechten verwierf, de wedergeboorte aan. De Yugo maakt dus een comeback – niet als grap, maar als volwaardig autoproject met moderne ambities. Bjelić gaat ervan uit dat het verleden vergeten is, of toch geen belemmering vormt voor toekomstig succes. Wat ook het wordt, we kunnen er niet naast kijken dat retrofuturisme een hit is, getuige de VW ID. Buzz en de Renault 5 E-Tech.
Samen met ontwerper Darko Marčeta werd een nieuw model ontwikkeld dat in München, op het Car Design Event 2025, voor het eerst aan het grote publiek werd getoond. Dat leverde veel weerklank op, al was de entree bescheiden: het gaat immers om een schaalmodel en dan niet eens op ware grootte maar op 1:5. Deze toont een niet onaardig ogende compacte driedeurshatchback, in babyblauw, met een vette knipoog naar het originele ontwerp. Maar dan met scherpe lijnen, een hint naar LED-verlichting en een moderne uitstraling. Volgens Bjelić staat het model symbool voor “betaalbaarheid en sportiviteit”.

Sportversie
De timing is alvast niet toevallig. De nieuwe Yugo moet opnieuw een budgetauto worden, klaar om de strijd aan te gaan met gevestigde namen. In tegenstelling tot eerder berichtgeving is een volledig elektrische versie niet uitgesloten. Maar het merk mikt in eerste instantie vooral op een duo dat benzine lust: eentje met een atmosferische beademing en eentje met een turbo – als sportieveling zal die laatste de handschoen opnemen tegen de straffere Mini’s. Het is maar de vraag hoe Yugo dat pretraketje op een rendabele manier gehomologeerd krijgt, want de huidige emissienormen hebben geen uitstaans meer met de jaren 80 … In ieder geval, een voorbeeld van de sportversie wordt nog dit jaar in september verwacht. Yugo mikt ook op zowel handgeschakelde als automatische transmissies.
Beloven is natuurlijk altijd gratis en daarom lijkt enige voorzichtigheid geboden. Wat er vandaag te zien is, blijft voorlopig beperkt. Pas in 2027 zou het eerste rijdende prototype worden voorgesteld op de Expo Belgrade. En hoe gaat Yugo de productie aanpakken? Daarvoor is het merk nog op zoek naar een industriële partner met een bestaand platform, om de ontwikkelingskosten te drukken. Hoewel de naam van deze partner nog niet bekend is, wordt gespeculeerd over samenwerking met een gevestigde Europese, en geen Chinese, autofabrikant.

De nieuwe Yugo mikt op het Europese continent, waar het merk een positie hoopt te verwerven op de getroebleerde markt van betaalbare stadswagens, waarvan de bazen van Renault en Stellantis onlangs nog stelden dat deze met uitsterven is bedreigd. Maar het merk ziet er brood in: “Als mensen met Che Guevara-T-shirts rondlopen, waarom zouden ze dan geen Yugo willen rijden?”
Om de herlancering kracht bij te zetten, plant het team een promotionele rit van Kragujevac, Servië, naar de Kilimanjaro in Afrika, met een vloot … klassieke Yugo’s. Een afvalrace?