Het Japanse merk Subaru speelt in België een eerder bescheiden rol, maar het staat wel bekend om zijn boxermotoren en permanente vierwielaandrijving, twee technische keuzes die bij de meeste modellen terugkeren. De constructeur levert inspanningen om de veiligheid van zijn wagens te verbeteren, onder meer met het Eyesight-systeem dat ook in België verkrijgbaar is. De nieuwste innovatie is voorlopig alleen beschikbaar op de Japanse markt en uniek in zijn soort: een airbag die fietsers moet beschermen bij een frontale aanrijding.
Bij een botsing met een auto worden fietsers vaak richting de voorruit gekatapulteerd. Om dat te voorkomen, ontwikkelde Subaru een U-vormig kussen dat zich opblaast rond de voorruit, onder het glas en langs de A-stijlen die bijzonder stevig zijn. De technologie is momenteel beschikbaar op de Forester SUV, maar alleen op de Japanse markt. Volgens Subaru werkt het systeem doeltreffend, zoals je ziet in de onderstaande video.

Ook naar Europa?
Voorlopig is er geen enkele aanwijzing dat deze ‘fietsersairbag’ naar de Europese versie van de Forester komt. Intussen zijn steeds meer auto’s uitgerust met motorkappen die bij een botsing automatisch omhoogkomen om voetgangers beter te beschermen. Die techniek vermindert het risico op zware hoofdletsels.
In België biedt Subaru momenteel vier modellen aan: de Crosstrek, de Forester, de Outback en de Solterra. De eerste twee zijn voorzien van een atmosferische 2.0-boxermotor met 136 pk en lichte hybridetechniek. De derde heeft een 2.5-motor van 169 pk en gebruikt dezelfde hybridetechniek. Alle drie combineren ze een continu variabele CVT-versnellingsbak met vierwielaandrijving.
Tot slot is de Subaru Solterra in feite een kloon van de Toyota bZ4X. Hij bestaat in slechts één versie, met twee elektromotoren die samen 218 pk leveren. De batterij van 71,4 kWh geeft hem een maximaal WLTP-rijbereik van 465 km.

Beperkte verkoop
Voor deze uitzonderlijke technische keuzes betaalt Subaru een hoge prijs in Europa. De boxermotoren stoten relatief veel CO₂ uit en verbruiken vrij veel brandstof, waardoor de modellen hier in beperkte aantallen verkocht worden. In België waren er in 2024 slechts 268 nieuwe inschrijvingen, verdeeld over 18 concessiehouders.