In de jaren tachtig kon je een Porsche 911 bestellen met de looks van een Turbo – brede wielkasten en een forse achterspoiler – maar dan met een atmosferische zescilinder. Die uitvoering heette SuperSport Equipment, kortweg SSE. Net die bijzondere variant van de iconische sportwagen, destijds razend populair bij wie graag gezien werd met een opvallende bolide, vormt de inspiratiebron voor deze Singer-versie.
De Porsche 911 Carrera Coupé Reimagined by Singer is gebaseerd op een 911 van het type 964, geproduceerd tussen 1989 en 1994. Eerst wordt de auto volledig gestript, waarna de carrosserie tot in de puntjes wordt gerestaureerd. Voor de lak erop gaat, wordt het geheel verstevigd om het vermogen van de moderne motor te kunnen opvangen. Bovendien worden er onderdelen van composietmateriaal toegevoegd.

Retrolook met moderne techniek
De originele motor maakt plaats voor een hedendaagse atmosferische krachtbron met een cilinderinhoud van vier liter. Cosworth nam de ontwikkeling op zich en zorgde voor een grondige herwerking. De cilinderkoppen worden met water gekoeld (de cilinders zelf blijven luchtgekoeld) en er is variabele kleptiming. Het resultaat: 414 pk en een rode zone die begint bij 8.000 tr/min. De uitlaat is van titanium en het vermogen gaat via een manuele zesversnellingsbak naar de achterwielen.
Ook het onderstel werd onder handen genomen en komt uit de 911 Turbo die eerder al door Singer werd aangepakt. De schokdempers zijn instelbaar en worden elektronisch aangestuurd voor meer gebruikscomfort. De optielijst is zeer lang en bevat onder meer koolstofkeramische remmen, een elektrisch liftsysteem voor de neus, centrale wielmoeren op de 18-duimsvelgen, een vaste of wegklapbare spoiler en zelfs extra verstralers op de motorkap.

Stevige prijs
Er worden slechts honderd exemplaren van deze Porsche 911 Carrera Coupé Reimagined by Singer gebouwd. Hij is dan ook bedoeld voor verzamelaars met een stevig budget. Een prijs is niet meegedeeld, maar een ‘gewone’ Singer 911 start al bij 500.000 euro, zonder opties. Dit rijdende kunstwerk benadrukt alweer het zeer hoge niveau van het Amerikaanse bedrijf, dat de legendarische 911 nog beter maakt.
Singer is wereldwijd gerenommeerd en werd al vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard. Dat blijkt ook uit de waardevastheid van hun creaties: een 911 Singer verliest zelden waarde, wellicht omdat hij het beste van twee werelden combineert: een heerlijk retro-uiterlijk en sportwagenprestaties van vandaag. Het roept de vraag op waarom Porsche hier zelf eerder aan gedacht heeft…