Elektrische auto’s kunnen in brand vliegen — daar zijn genoeg filmpjes van te vinden op sociale media. Vaak is het te wijten aan een kleine kortsluiting, maar dat is genoeg om een onstuitbare kettingreactie van hitte te veroorzaken. China heeft onlangs beslist: elektrische autobranden mogen in de toekomst niet meer gebeuren, zelfs niet bij een harde klap tijdens een ongeluk.
Vanaf juli 2026 geldt in China de norm GB38031-2025: batterijen mogen niet ontploffen of in brand vliegen, zelfs niet bij thermische ontsporing (thermal runaway). Daarmee maakt China duidelijk dat het de lat wereldwijd wil bepalen — logisch, aangezien de meeste batterijcelfabrikanten Chinees zijn.
CATL blijft niet achter
Eerst leek het erop dat CATL nadeel zou ondervinden van de nieuwe norm, omdat het vooral werkt met NMC- en NCA-batterijen, die gevoeliger zijn voor hitte dan de LFP-pakketten van rivaal BYD.
Maar CATL verrast vriend en vijand: het is als eerste geslaagd voor de nieuwe “No Fire, No Explosion”-norm. Met andere woorden, de Chinese batterijreus is er al klaar voor. CATL deed dat met een aangepaste versie van zijn Qilin-batterij (gebaseerd op CTP-technologie, waarbij cellen direct in het pack zitten, zonder modules), die al in juni 2022 werd voorgesteld. Met een energiedichtheid van 255 Wh/kg doorstond de batterij zware crashtests zonder te ontploffen of vlam te vatten. Volgens CATL is dat te danken aan een stabiel dragend ontwerp en betere bescherming tegen thermische ontsporing. Meer details zijn er voorlopig niet — bedrijfsgeheim, ongetwijfeld.

De aankondiging van CATL is geen marketingpraatje. De tests zijn gecertificeerd door het China Automotive Technology & Research Center (CATARC), dé autoriteit op het gebied van autoveiligheid in China. Daarmee bewijst CATL opnieuw dat het technologisch een stap voorloopt in de batterijsector.
Langdurige betrouwbaarheid
Het is geruststellend dat de Qilin-batterij geen onbekende is: wereldwijd rijden al meer dan 18 miljoen auto’s van merken als Zeekr, Li Auto, Xiaomi, Neta, Aito en Lotus ermee rond. Terwijl andere fabrikanten zich nog zullen moeten aanpassen, is de verwachting dat ook de Europese Unie straks vergelijkbare veiligheidsnormen als China zal invoeren.