Je zou het niet zeggen, maar dit is al de derde generatie van de Jeep Compass. Deze nieuwe versie staat op het STLA Medium-platform van de Stellantis-groep, dat ook gebruikt wordt door de Peugeot 3008, de Citroën C5 Aircross en de Opel Grandland. Jeep kleedt hem aan als een echte avonturier, maar onder de ruige look zit een klassieke gezins-SUV. Zijn familiegelijkenis met andere modellen van het merk is geen toeval. Het design verrast niet, maar ziet er best geslaagd uit met zijn hoekige wielkasten, robuuste kunststof beschermdelen onderaan het koetswerk en een stoere grille met zeven sleuven.
De Compass is meer dan zomaar een stads-SUV. Dankzij aan- en afrijhoeken van 28 en 30° heeft hij wel degelijk capaciteiten voor offroadgebruik. Met een lengte van 4,55 m biedt hij comfortabel plaats aan vijf inzittenden en beschikt hij over een koffer van 550 liter. De achterbank is in 40:20:40-verhouding neerklapbaar. Binnenin krijg je een modern en strak dashboard met een instrumentenpaneel van 10 duim en een centraal scherm van 16 duim. Er zijn ook veel opbergvakken voorzien.

Ruim motoraanbod
De basisversie van de Compass is de e-Hybrid met 48V-milde hybridetechnologie. Die levert 145 pk en 230 Nm. Daarnaast is er een plug-inhybride met 195 pk en 350 Nm, inclusief vierwielaandrijving. Ten slotte brengt Jeep ook een volledig elektrische versie uit: met 213 pk in voorwielaandrijving of 230 pk als 4x4. Er zit zelfs een variant van 375 pk in de pijplijn, speciaal gericht op offroadgebruik. De batterijen hebben een capaciteit van 73 of 98 kWh, goed voor een maximaal WLTP-rijbereik van 650 km met het grotere batterijpakket.
Opladen gebeurt via gelijkstroom met een maximumvermogen van 160 kW, waarmee de batterij van 20 tot 80% geladen wordt in 30 minuten. Bij wisselstroom rekent de Compass op zijn boordlader van 22 kW.

Tegen het einde van het jaar
De eerste leveringen van de Jeep Compass worden verwacht tegen het einde van dit jaar. Ter gelegenheid van de lancering brengt het Amerikaanse merk een speciale First Edition uit, met een instapprijs van 39.650 euro voor de milde hybride. De Compass wordt gebouwd in Italië, in de fabriek van Melfi, en biedt een rijke standaarduitrusting met onder meer matrix-ledkoplampen, 20-duimsvelgen, verwarmde voorzetels, 360°-camerasysteem, een elektrische kofferklep en semiautonoom rijden van niveau 2.