De rode cijfers worden almaar feller op de Belgische automarkt. In april 2025 ging de markt voor nieuwe wagens opnieuw onderuit. Volgens cijfers van FEBIAC en de FOD Mobiliteit & Vervoer werden er in totaal 37.812 nieuwe wagens ingeschreven, een daling van 4,7% tegenover april 2024. Voor de eerste vier maanden van 2025 komt het totaal op 158.751 nieuwe inschrijvingen, 16.088 minder dan in dezelfde periode van 2024. Dat betekent dus een achteruitgang van 9,2%.
Zoals al sinds begin dit jaar is het vooral de fleetmarkt die klappen krijgt. In april noteerde die opnieuw een forse terugval van 12,1%. Zoals ook al bleek uit de balans van het eerste kwartaal van 2025, blijven bedrijven voorzichtig. Ze verlengen hun contracten en kiezen vaker voor een tweedehandswagen. Bovendien lijken ze nog geen knopen doorgehakt te hebben over hun car policy, ondanks de wetswijziging waarbij plug-inhybrides opnieuw fiscaal aftrekbaar worden. Mogelijk wachten ze op de concrete impact van de nieuwe Europese regels, die vanaf 2026 de CO₂-uitstoot van die wagens zullen laten stijgen door een aangepaste meetmethode.
Particulieren krijgen weer vertrouwen
De fleetmarkt mag dan wel in het slop zitten, bij de particuliere kopers is het een ander verhaal. Die markt noteerde in april 2025 een nieuwe stijging van 7,7%. Goed nieuws, want het wijst op een herstel van het consumentenvertrouwen. Het Autosalon heeft daar ongetwijfeld toe bijgedragen, al moeten we nog wachten op de cijfers van mei en juni (dan worden de meeste van die bestellingen effectief geleverd en ingeschreven).

Elektrisch opmars in Europa
Ook in Europa is de automarkt tijdens het eerste kwartaal van 2025 gedaald (-1,9%). De cijfers voor april zijn nog niet bekend, maar goed nieuws is dat de daling in maart al veel minder uitgesproken (-0,2%) was tegenover januari en februari (respectievelijk -2,6% en -3,4%).
Wat wel opvalt, is de sterke opmars van elektrische auto’s in bijna alle markten. In totaal werden er in de Europese Unie 412.997 elektrische wagens ingeschreven, een stijging van 23,9% tegenover vorig jaar. Niet slecht, al was 2024 natuurlijk een zwak jaar. Elektrische auto’s nemen nu 15,2% van de markt in op het oude continent. Drie van de vier grootste markten van de EU (goed voor 63% van alle EV-inschrijvingen) boekten vooruitgang: Duitsland (+38,9%), België (+29,9%) en Nederland (+7,9%). In Frankrijk was er een daling met 6,6%.

Tesla volledig onderuit
Dat de verkoop van elektrische auto’s stijgt in Europa, geldt echter niet voor Tesla. Dat ziet zijn cijfers nog altijd kelderen. In België werd de verkoop zelfs gehalveerd, terwijl Volkswagen een groei van 157% liet optekenen. In maart was de daling bij Tesla nog ‘maar’ 30%, mogelijk omdat Elon Musk zich de laatste tijd wat meer op de achtergrond houdt...
Tweedehandswagens doen het uitstekend
De cijfers van april 2025 bevestigen een heel andere trend voor de tweedehandsmarkt: die gaat omhoog. In totaal werden er deze maand 63.710 tweedehandswagens ingeschreven in België, dat zijn er 1.105 meer dan in april 2024 (+1,8%) en 10.035 meer dan in april 2023 (+18,7%). Die gestage groei toont hoe sterk deze markt is, vooral dankzij de blijvende interesse van particulieren. Die waren in april goed voor 90,4% van alle inschrijvingen. Bij de populairste merken zien we Volkswagen en BMW bovenaan. Mercedes vervolledigt de top drie, gevolgd door Peugeot. Opel staat op de vijfde plaats.
Opvallend is dat het Belgische wagenpark blijft verouderen. In april 2025 lag de gemiddelde leeftijd van de ingeschreven tweedehandswagens op 9 jaar en 6 maanden. De mediaan bedroeg 7 jaar en 6 maanden. Interessant detail: 27% van de wagens is tussen 5 en 9 jaar oud, terwijl 34,1% minder dan 5 jaar oud is, een daling van 1,6% tegenover vorig jaar.