Daarmee zwengelt Lexus de strijd verder aan tegen de gedoodverfde concurrenten zoals de BMW 5 Reeks, de Audi A6 en de Mercedes E die stuk voor stuk als batterijmodel in de catalogus staan onder de noemer i5, A6 E-tron en EQE. Als de nieuwe ES in het voorjaar van 2026 in België landt, zal hij niet alleen als hybride, maar ook als volledig elektrisch model zijn kansen in de categorie van bedrijfswagens proberen op te krikken.
Daarvoor ondergaat het design en de positionering van de achtste generatie een grondige transformatie. De bekende grote Spindle-grille, jarenlang hét gezicht van Lexus, maakt plaats voor een meer ingetogen front met smalle dagrijlichten boven aparte LED-koplampen, verwerkt in zwarte accenten. De coupé-achtige daklijn verleent de sedan een strakker profiel, terwijl de carrosserie is gegroeid naar 5,14 meter lengte en 1,92 meter breedte. Daarmee is hij langer dan zijn Duitse rivalen en de vorige ES-generatie, met een wielbasis die 8 centimeter toenam.

Zoals een toplimo
Het resultaat? Meer beenruimte, vooral voor de achterpassagiers, die volgens Lexus 77 millimeter extra ruimte krijgen. Daarmee vult de ES in België de leemte in die door het wegvallen van de LS achterbleef. Verder bewijs daarvoor levert de achterbank die optioneel voorzien verstelbare rugleuningen, inclusief voetenbankje, krijgt - een luxe normaal voorbehouden aan toplimo’s.
De nieuwe ES wordt gebouwd op de voorwielaangedreven TNGA-K-architectuur, die Lexus verder verfijnde met bredere sporen en een multilinkachterophanging voor extra rijcomfort, gekoppeld aan een rijdynamiek van een hoger allooi.
Onder de motorkap komt de ES in drie versies naar Europa. De ES 300h blijft een hybride met de 2,5 liter-viercilinder-benzinemotor en een grotere batterij, goed voor 198 pk. Daarnaast worden voor het eerst twee elektrische varianten aangeboden: de ES 350e met 221 pk en voorwielaandrijving, en de krachtigere ES 500e met twee elektromotoren, 338 pk en dus een extra aangedreven achteras (DIRECT4). Over de batterijcapaciteit en het rijbereik houdt Lexus voorlopig nog de stijf op elkaar, maar verwacht wordt dat de elektrische ES op één lading meer dan 500 kilometer zal kunnen halen.

Streling voor de zintuigen
Binnenin gaat Lexus voor een minimalistische aanpak. Een 12,3 duim groot digitaal instrumentenpaneel en een infotainmentscherm van 14 duim domineren het dashboard, met daaronder aanraakgevoelige bedieningselementen voor de klimaatregeling. De middenconsole houdt het lekker strak, met enkel een kleine schakelhendel en een verborgen opbergruimte, aangevuld met USB-C-poorten. Dankzij over-the-air updates blijft de software steeds actueel.
De materialenkeuze - toch een dada van Lexus - sluit aan bij het moderne karakter: leder, maar dan synthetisch, siert het interieur, en de legendarische samenwerking met Mark Levinson zorgt ook deze keer voor een optioneel premium audiosysteem.
Dat Lexus de ES een half trapje hoger plaatst in de modellenhiërarchie en het salon van Shanghai als podium uitkiest, bewijst dat Azië een steeds belangrijker markt wordt voor het Japanse luxemerk. En de keuze voor elektrisch betekent dat het moederhuis Toyota duidelijk een inhaalbeweging wil maken. De prijs en volledige technische details worden later dit jaar bekendgemaakt.