De merknaam prijkt in kapitalen op de snoet, en de iconische vier ringen zijn eraan voor de moeite. AUDI, ontstaan uit een samenwerking met de Chinese staatsconstructeur SAIC, luidt voor het Duitse luxemerk Audi een herboren strategie in op de grootste automarkt ter wereld. Deze elektrische E5 Sportback, waarvan de Chinese inbreng de ontwikkelingstijd met 30% drukte, is de eerste worp.
Chinese smaak
Met de E Concept, voorgesteld in november 2024, zette AUDI al de toon voor een nieuwe designtaal die radicaal breekt met de Europese esthetiek van het merk. Het productiemodel, de E5 Sportback, blijft trouw aan die belofte. De 4,88 meter lange, 1,96 meter brede en 1,48 meter hoge vijfdeurs draagt sportieve proporties, strakke lijnen en een minimalistische uitstraling. Deze vormcodes, inclusief de smalle koplampen en de aerodynamica, zijn volledig afgestemd op de Chinese smaak.

Ook het interieur is helemaal afgestemd op de Chinese consument. Een gigascherm van 27 duim breed met 4K-resolutie strekt zich uit over het dashboard, en draait op een superkrachtige Qualcomm Snapdragon 8295-chipset. Een vlotte digitale ervaring staat centraal, geholpen door een digitale avatar, naast een wellnessbad gevuld met sfeerverlichting, verborgen ventilatieroosters en zelfs een geurensysteem dat het interieur met verschillende aroma’s kan parfumeren. Het panoramische dak verduistert zich automatisch, een functie die comfort en privacy moet verhogen.
Onderhuids maakt de E5 Sportback gebruik van de Advanced Digitized Platform (ADP), een nieuw elektrische architectuur ontwikkeld samen met SAIC. Dit systeem ondersteunt 800-volt-technologie, over-the-air-updates en combineert prestaties met digitalisering. Dankzij een batterijcapaciteit tot 100 kWh haalt de E5 een bereik tot 770 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm. Snelladen is ook indrukwekkend: binnen 10 minuten kan tot 370 kilometer rijbereik worden bijgeladen.

Autonoom navigeren
De aandrijflijn biedt vier vermogensniveaus, variërend van 220 kW (295 pk) tot 579 kW (776 pk). Zowel versies met achterwielaandrijving als vierwielaandrijving (Quattro) zijn beschikbaar, en het topmodel sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Adaptieve luchtvering en een progressieve vierwielsturing zorgen voor extra rijcomfort en dynamiek, waarmee Audi toch nog zijn klassieke ingenieursreputatie probeert te rijmen met de verwachtingen van het Chinese publiek van de jonge generatie.
De E5 Sportback beschikt over een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen. Met 29 sensoren, waaronder lidar, radars, ultrasoon sensoren en camera’s, kan de wagen autonoom navigeren in complexe stedelijke omgevingen. Audi benadrukt dat dit systeem ontworpen is voor de unieke uitdagingen van het Chinese verkeer, zoals het anticiperen op driewielers en bezorgers in drukke stadswijken.
Als Audi zijn verloren positie op de Chinese markt weet te heroveren, baart AUDI dan ook de inspiratie voor een 'M E R C E D E S' of een 'b m w'? De tijd zal het leren. Tegen 2027 wil AUDI elk jaar een nieuw model op de Chinese markt brengen. Of deze modellen ooit de weg naar Europa vinden, lijkt weinig waarschijnlijk.